Nasilającym się problemem wad postawy i skrzywień kręgosłupa u dzieci interesują się specjaliści różnych dziedzin: ortopedzi, pediatrzy, rehabilitanci, nauczyciele, dlatego autorzy opracowania podjęli się w sposób przystępny przedstawić zagadnienia rozwoju psychofizycznego dzieci, etiologii i patomechaniki występowania skolioz idopatycznych, diagnostyki, a także różnorodność metod postępowania w leczeniu wybranych wad postawy.
Wyeksponowali wpływ okresu rozwojowego na tworzenie się wzorca postawy i ruchu oraz na powstawanie funkcji ruchowych. Zaproponowali program usprawniania, w tym program kinezyterapeutyczny ? zestaw ćwiczeń korygujących postawy. Pomocą do wdrożenia praktycznej terapii są załączone akty prawne.
Spis treści:
Słowo wstępne (prof. dr hab. Aleksander Ronikier, prof, dr hab. n. med. Jan Talar)
Od Autorów
I. Rozwój psychomotoryczny i fizyczny w wieku rozwojowym (I. M. Kowalski, L. Hurło)
II. Zaburzenia utrudniające prawidłowy rozwój dziecka (L. Hurło)
III. Postawa prawidłowa a wady postawy (I. M. Kowalski)
IV. Podziały skrzywień kręgosłupa (I. M. Kowalski)
V. Etiologia i patomechanika skoliozy idiopatycznej (I. M. Kowalski)
VI. Ocena diagnostyczna (I. M. Kowalski)
VII. Metody postępowania (I. M. Kowalski)
VIII. Program kinezyterapeutyczny (I. M. Kowalski, L. Hurło, T. Wiśniewska, H. Protasiewicz)
Podsumowanie (I. M. Kowalski, L. Hurło)
Piśmiennictwo
Ryciny
Skorowidz rzeczowy
Aneks
Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 18 lutego 1980 r. w sprawie gimnastyki korekcyjne-kompensacyjnej dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami statyki ciała i obniżoną sprawnością fizyczną
Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 1996 r. w sprawie zasad organizowania przez szkoły i placówki publiczne gimnastyki korekcyjnej oraz nadobowiązkowych zajęć z wychowania fizycznego
Pismo MEN do Kuratorów Oświaty z dnia 20 lutego 1997 r. w sprawie kwalifikacji nauczycieli prowadzących gimnastykę korekcyjną.