Tytuł ten podsumowuje konferencję, która odbyła się we Wrocławiu w dniach 21-22 listopada 2013, organizowaną przez Zakład
Mostów Instytutu Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej,
Dolnośląską Izbę Inżynierów Budownictwa oraz Związek Mostowców
Rzeczypospolitej Polskiej.
fragment wstępu:
W ostatnich latach obserwujemy intensywną modernizację infrastruktury
komunikacyjnej w polskich miastach. Powstają nowe ciągi komunikacyjne
wewnątrz miast oraz obwodnice ułatwiające tranzyt.
Na przykład w Warszawie powstał nowy most przez Wisłę im Marii
Skłodowskiej-Curie, a w Bydgoszczy i Toruniu zostaną oddane w tym roku
nowe ciągi komunikacyjne z charakterystycznymi mostami.
Wśród wielu obiektów powstałych ostatnio są obiekty wybitne, ale też nie uniknęliśmy kiczu czy brzydoty.
Jako czynnik pozytywny można ocenić ogłoszenie i rozstrzygnięcie dwóch
konkursów na kładki dla pieszych. Niemniej środowisko inżynierów
mostowych powinno się domagać by w tym ważnym obszarze były stosowane
wytyczne IABSE (Guidelines for Design Competitions for Bridges)
odnoszące się do sposobu organizacji konkursów.
Od roku 2014 Polska ma otrzymać istotne fundusze na rozwój
infrastruktury transportowej, co na pewno przyczyni się do powstania
kolejnych inwestycji komunikacyjnych w miastach.
Warto więc dokonać pewnego podsumowania aktualnego stanu (osiągnięć i
błędów) oraz zastanowić się nad kierunkami dalszych działań.
Celem seminarium jest przedstawienie różnych obszarów działań naukowych i
technicznych związanych z budownictwem mostowym na terenie miast.
Seminarium w zamierzeniu organizatorów powinno stanowić formę wymiany
poglądów dotyczących zagadnień technicznych, organizacyjnych i prawnych
związanych z budową i utrzymaniem miejskiej infrastruktury
komunikacyjnej w Polsce.
Organizatorzy, w porozumieniu z Komitetem Programowym, postanowili, że
na każdym kolejnym Seminarium będą przedstawiać jedną sylwetkę wybitnego
polskiego inżyniera mostowego. Cykl ten zapoczątkuje biografia
techniczna inżyniera Maksymiliana Wolffa.(...)