Fragment recenzji książki prof. dr hab. Krzysztofa Dybciaka:
Autorka poddaje refleksji najbardziej podstawowe problemy związane z
filologią – zaczynając od tego, czym ona właściwie jest. Czy jest metodą
badania faktów literackich, czy dziedziną wiedzy, jaki jest jej zakres
(literatura powszechna czy literatury poszczególnych języków), jej
usytuowanie wobec innych metod i dziedzin literaturoznawstwa, a nawet
nauk humanistycznych. Cenna jest część książki traktująca o
eksperymentach literackich, określanych rozmaitymi nazwami: poezja
konkretna, sztuka deiktyczna, liberatura. Komentowanie poszczególnych
utworów zostało poprzedzone wnikliwymi i erudycyjnymi rozważaniami
kwestii nazywanych dawniej korespondencją sztuk; szczególnie dużo
miejsca poświęcając zagadnieniu ekfrazy, która jest sytuowana w
kontekstach teoretycznoliterackim i filologicznym oraz w związkach z
retoryką. Świetne są interpretacje utworów eksperymentalnych Marianny
Bocian, Mariana Grześczaka, Aleksandra Rozenfelda, ukazujące ich
światopoglądowe sensy; coś, co wydawało się dotąd grą estetyczną,
nabiera powagi i znaczenia, wnosząc sensy antropologiczne, a czasem i
metafizyczne.
Fragment recenzji książki prof. dr hab. Bogusława Żyłki:
Za zewnętrzną różnorodnością kryją się pewne przewodnie motywy, które
powodują, że praca pomimo tematycznej różnorodności odznacza się na
poziomie idei swoistą spójnością i skończonością. Słowo (rozumiane
synekdochicznie jako zastępnik w ogóle języka naturalnego) przenika od
góry do dołu całą kulturę. Ten centralny problemat słowa łączy ze sobą
rozprawy i szkice, niezależnie od tego, czy ich nominalnym bohaterem
jest Witkacy, Zofia Kossak, Zbigniew Kubikowski czy też dawni i nowi
mistrzowie eseju. Drugim istotnym motywem przewodnim (spokrewnionym w
jakiś sposób z poprzednim) jest zainteresowanie filologią i to nie tylko
w porządku historycznym (jako istotnego składnika europejskiej tradycji
intelektualnej, o którym należy nieustannie przypominać), ale również w
płaszczyźnie współczesnej, w kontekście dzisiejszych sporów o kształt
humanistyki (w tym także nauki o literaturze).
Spis treści:
Część I. O filologii
Wstęp
Retrospekcje
Filologia, filozofia, językoznawstwo i literaturoznawstwo
Inntegracja
Zamknięcie
Wykaz literatury
Summary
Część II. Interpretacje
Rozumienie tekstu literackiego jako wiarygodnego świadectwa
Wykaz literatury
Summary
Przedwojenne porównania (Witkacy i Zofia Kossak). Obraz rewolucji
Wykaz literatury
Summary
filolog, redaktor, pisarz w czasach kolektywizmu. Wśród źródeł do portretuZbigniewa Kubikowskiego
Wokół biografii
Wrocław, czyli starcie prowincji z metropolią
Horyzonty poznawcze
Ironista na Dolnym Śląsku
antyprodukcyjniak
Konkluzja
Wykaz literatury
Summary
Część III. Interakcje
sztuk: obraz i słowo
Fraktalność kompozycji eseju
Wykaz literatury
Summary
Litera i znka interpunkcyjny jako obraz
graniczny przypadek ekfrazy
Casus poezji konkretnej i retoryka
Wykaz literatury
Summary
Słowo na zakończenie
Indeks nazwisk
Nota
bibliograficzna
Spis ilustracji