W analizie problematyki aktywizacji współczesnego, lokalnego rynku pracy
zwraca się uwagę na dwa kierunki: edukacji i jej roli na obecnym rynku
pracy oraz roli szkolnictwa zawodowego i nauczycieli w przygotowaniu do
zawodu. W prezentowanej pracy znajdujemy odniesienie do tych kwestii. Są
one ciągle aktualne.
Aktualność tej tematyki - jak pisze we wstępie
Urszula Pulińska - potwierdza zaangażowanie Uniwersytetu
Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w międzynarodowe projekty badawcze. W
październiku 2004 r. uniwersytet przystąpił do trzyletniego projektu
VIVRE, realizowanego w Katedrze Socjologii Edukacji i Polityki
Oświatowej na Wydziale Nauk Społecznych i Sztuki w ramach programu
Leonardo da Vinci. Głównym celem VIVRE było opracowanie i rozwinięcie
metod i technik edukacyjnego wsparcia osób, które chciały realizować
zróżnicowany rodzaj aktywności w środowisku wiejskim.
Na publikację
składa się 20 artykułów. Autorzy podnoszą etos pracy, zwłaszcza w
środowisku wiejskim, przedstawiają i analizują zmieniające się aspiracje
zawodowe młodzieży, ale także nawiązują do doświadczeń fińskich
odnoszących się do edukacji wiejskiej. Istotne są też spostrzeżenia i
badania odnoszące się do lokalnego rynku pracy, z uwzględnieniem
wolontariatu, aktywności bezrobotnych w poszukiwaniu pracy czy edukacji
jako formy przygotowania młodzieży do dorosłego życia i pracy.
Spis treści