Książka zawiera materiały konferencyjne z seminarium Wrocławskie Dni Mostowe, 26-27.IX.2009 pod patronatem JM Rektora Politechniki Wrocławskiej, Ministra Infrastruktury, Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Przewodniczącego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
W publikacji umieszczono wiele kolorowych zdjęć, rysunków, tabel.
Fragment
wstępu
Program
budowy autostrad w Polsce jest realizowany z różnym natężeniem od
ponad 25 lat. Do dnia dzisiejszego wybudowaliśmy ponad 800 km
autostrad, a ponad 300 km jest w realizacji. Budujemy też
dwujezdniowe drogi ekspresowe.
Na
autostradach i drogach ekspresowych średnio, co 1-3 km (zależnie od
stopnia urbanizacji regionu) budowany jest obiekt mostowy. Na
przykład w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia mającej
długość 35,3 km zaprojektowano 42 obiekty mostowe o łącznej
długości 6,2 km. Daje to jeden obiekt co 0,84 km.
Tempo
i koszt budowy autostrad i dróg ekspresowych jest ściśle związany
z racjonalnym ukształtowaniem oraz możliwościami realizacji
występujących w ich ciągu obiektów mostowych.
Doświadczenia
zdobyte w minionym okresie upoważniają do sformułowania pewnych
wniosków ogólnych, które mogą pozwolić na usprawnienie procesu
inwestycyjnego:
czas
projektowania i budowy, koszt realizacji oraz utrzymania wiaduktów
autostradowych można obniżyć dzięki ich typizacji; aby to osiągną
obiekty te należy projektować prostopadle do osi autostrady; dziś
każdy wiadukt przecina autostradę pod innym kątem;
istotną
przeszkodą w wprowadzaniu innowacji w budownictwie mostowym jest
obowiązujące w Polsce prawo, np. zapis o konieczności stosowania
do betonów mostowych wyłącznie cement CMI; przepis ten blokuje
rozwój technologii betonu w Polsce, bo przecież polskie cementownie
od ponad 10 lat produkują doskonałe cementy typu CMII i CMIII
spełniające normy europejskie;
zmuszanie
Wykonawców do realizacji obiektów ściśle według specyfikacji
ogranicza innowacyjność firm i poszukiwanie nowych rozwiązań;
pewną szansą jest tu formuła „zaprojektuj zbuduj”
Spis
treści
- Autostrady
w Polsce – rys historyczny i stan aktualny
- Bariery
w projektowaniu polskich autostrad
- Autostradowa
obwodnica Wrocławia – jedna z największych i najbardziej
złożonych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce
- Most
podwieszony w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia- projekt
- Most
podwieszony w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia- realizacja
- Fundament
pylonu mostu podwieszonego w ciągu Autostradowej obwodnicy Wrocławia
(A8)
- Technologia
betonowania fundamentu pod pylon mostu przez rzekę Odrę w ciągu
Autostrady A8
- Wybrane
problemy teoretyczne związane z projektowaniem i budową most
rędzińskiego we Wrocławiu.
- Wieloprzęsłowe,
skrzynkowe wiadukty w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia
- Technologia
wykonania obiektu WA-22A na rusztowaniach przejezdnych
- Modernizacja
układu komunikacyjnego w zachodniej części Wrocławia związana z
Euro 2012
- Most
przez odrę we Wrocławiu w ciągu drogi wojewódzkiej Bielany –
Łany – Długołęka
- Most
Północny prze Wisłę w Warszawie. Czy taki miał być?
- Projekt
budowlany most przez Wisłę kolo Kwidzyna
- Przykład
ukośnego podparcia przęseł realizowanych metod betonowania
wspornikowego
- Analiza
wykonywania obiektu w technologii nasuwania podłużnego z
zastosowaniem podpór montażowych lub bez ich stosowania
- Rosyjski
rekord świata w rozpiętości przęsła mostów podwieszonych.
- Wiadukty
nad autostradami – aspekt estetyczny kształtowania
- Projektowanie
obiektów mostowych o charakterystycznym ukształtowaniu nad drogą
ekspresową S8
- Wiadukt
podwieszony nad autostradą A4 w Wykrotach
- Obiekty
mostowe na autostradzie A1, odcinek Rusocin – Nowe Marzy
- Sprężony
most integralny
- Zalecane
rozwiązania płyt przejściowych w masach zintegrowanych
- Przykłady
(nie)typowych autostradowych obiektów mostowych
- obiekty
mostowe autostrad n terenach eksploatacji górniczej na przykładzie
trzech zaprojektowanych odcinków autostrad. Wpływ założeń
dotyczących zabezpieczeń obiektów mostowych przed wpływami
eksploatacji górniczej na rozwiązania projektowe
- Wybrane
problemy posadowienia obiektów mostowych autostrady A1 n odcinku
Sośnica-Bełk
- Studium
porównawcze pewnych typów wiaduktów nad autostradami w świetle
wyników próbnych obciążeń.
- Przeciążenia
dynamiczne autostradowych obiektów mostowych
- Modele
procesów degradacji żelbetowych mostów autostradowych
- System
monitorowania mostu przez rzekę Wisłę w Puławach
- Metody
wznoszenia ustrojów nośnych obiektów mostowych przy pomocy
deskowań i rusztowań PERI
- Projekt
rusztowań do budowy odcinkami ustrojów nośnych obiektu E1 w ciągu
Południowej Obwodnicy Stargardu Szczecińskiego
- Odwodnienie
obiektów mostowych dróg ekspresowych i autostrad
- Deska
gzymsowa z polimerobetonu jako wykończenie obiektów inżynierskich
na drogach ekspresowych i autostradach
- Zastosowanie
produktów PAGEL w budownictwie mostowym
- Awarie
żelbetowych wiaduktów autostradowych spowodowane uderzeniami
pojazdów
- Kwiatek
do kożucha
- Mosty
w numizmatyce i medalierstwie