W konkurencyjnej gospodarce każdy element ma swoje odzwierciedlenie w postaci ceny (kosztu). Instrumentem wspomagającym decyzje menedżerskie mogą być koszty jakości. Zanalizowano je w aspekcie potrzeb sprawnego i efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem oraz zaproponowano użycie ich jako miary w procesie tworzenia wartości konsumenckiej. Przedstawiono koncepcję pomiaru działań jakościowych w procesie tworzenia wartości konsumenckiej. Problem rozpatrzono z dwóch punktów widzenia: działań nietworzących i tworzących tę wartość. Uzasadniono, że kosztami jakości należy objąć działania związane z zasadami odpowiedzialności producenta za produkt. Koszty jakości mogą być, jako jednostki pieniężne, miarą oceny stopnia realizacji zasad odpowiedzialności za jakość produktu w strategii przedsiębiorstwa, co uwzględniono w koncepcji modelu kosztów jakości opartych na działaniach. Zaproponowane rozwiązania częściowo zweryfikowano. Na podstawie wyników badań sprecyzowano czynniki utrudniające wdrażanie nowych zasad gospodarowania w obszarze jakości.
Spis treści:
WSTĘP
1. JAKOŚĆ I JEJ ROLA W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
1.1. Efektywność systemu zarządzania przedsiębiorstwem u progu XXI wieku
1.2. Jakość podstawowym wymogiem konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.3. Miejsce kosztów jakości w europejskim modelu rozwiązań projakościowych
1.4. Konieczność uwzględnienia w zarządzaniu przedsiębiorstwem nowych wymagań jakościowych
1.4.1. Przesłanki uwzględniające prawa konsumenta w zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.4.2. Prawo do pełnej informacji o produkcie
1.4.3. Prawo do bezpiecznego użytkowania produktu
1.4.4. Prawo do odszkodowania za szkody spowodowane produktem wadliwym
1.5. Ekonomiczno-organizacyjne przesłanki zwiększenia odpowiedzialności przedsiębiorstwa za jakość produktu
1.5.1. Innowacyjne pojęcie producenta
1.5.2. Model produktu wadliwego i kosztów jakości z nim związanych
1.5.3. Koszty, korzyści i ryzyko wad w systemie działań przedsiębiorstwa
1.5.4. Koszty jakości w systemach pomiaru kosztów
1.6. Podsumowanie
2. EWOLUCJA PROBLEMATYKI JAKOŚCI I JEJ KOSZTÓW
2.1. Starożytność i czasy organizacji cechowych
2.2. Rewolucja przemysłowa i skutki produkcji masowej
2.3. Kontrola jakości w przemyśle wojennym USA
2.4. Rewolucja jakości w Japonii
2.5. Zachodnie modele strukturalne kosztów jakości
2.5.1. Model Armanda V. Feigenbauma
2.5.2. Model ASQC
2.5.3. Model BS 6143
2.5.4. Model Johna Banka
2.5.5. Model ISO 9004-1:1994
2.5.6. Model ISO 9004-3:1994
2.6. Podsumowanie
3. KOSZTY W MODELACH ZARZĄDZANIA JAKOŚCIOWEGO
3.1. Modele amerykańskie
3.1.1. Model W. Edwardsa Deminga
3.1.2. Model Josepha M. Jurana
3.1.3. Model Armanda V. Feigenbauma
3.1.4. Model Philipa B. Crosby'ego
3.2. Modele japońskie
3.2.1. Model Kaoru Ishikawy
3.2.2. Model Genichi Taguchiego
3.3. Europejski model Waltera Masinga
3.4. Podsumowanie - próba ustosunkowania się do prezentowanych modeli
4. KONCEPCJA KOSZTÓW JAKOŚCI JAKO ELEMENTU WARTOŚCI KONSUMENCKIEJ
4.1. Wpływ jakości i marketingu na ukształtowanie pojęcia wartości konsumenckiej
4.2. Proces kreowania wartości
4.3. Działania nietworzące wartości
4.4. Kryteria i mierniki przepływu błędów w procesie
4.5. Przepływ błędów w ujęciu macierzowym
4.5.1. Diagramy macierzowe jako instrument kreatywnego rozwiązywania problemów jakości
4.5.2. Model macierzowy przepływu błędów w procesie
4.5.3. Próba weryfikacji proponowanego rozwiązania
4.6. Modelowanie kosztów jakości opartych na działaniach
4.6.1. Tradycyjny model kosztów jakości Josepha M. Jurana
4.6.2. Innowacyjny model kosztów jakości Artura M. Schneidermana
4.6.3. Efektywność działań projakościowych w ujęciu Artura M. Schneidermana i Roberta S. Kaplana
4.6.4. Model kosztów jakości opartych na działaniach
4.7. Podsumowanie
5. WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH
5.1. Wprowadzenie do problematyki badań
5.2. Znormalizowane systemy jakości i modele samooceny przedsiębiorstw oparte na zasadach TQM - ocena sytuacji
5.3. Metodyka badawcza stosowana w badaniach wybranych przedsiębiorstw
5.4. Opis badanych przedsiębiorstw
5.5. Interpretacja wyników badań
5.5.1. Uwzględnienie zasad TQM w systemowych rozwiązaniach projakościowych przedsiębiorstw
5.5.2. Podejście procesowe w przedsiębiorstwach mających znormalizowane systemy jakości
5.5.3. Koszty jakości jako instrument oceny efektywności działań w przedsiębiorstwie
5.5.3.1. Wady i zalety mierzenia kosztów jakości
5.5.3.2. Działania ujęte w dokumentacji kosztowej jakości
5.5.3.3. Analiza kosztów jakości
5.6. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
QUALITY COSTS IN COMPANY MANAGEMENT