Problematyka preprzedsiębiorczości jawi się jako relatywnie nowa; pojawiła się bowiem w literaturze po raz pierwszy w 1992 roku. Na świecie obserwuje się stały wzrost liczby publikacji poświęconych preprzedsiębiorczości, jednak w naszym kraju to zagadnienie poruszane jest sporadycznie.
Monografia, będąca pierwszą w Polsce publikacją w całości poświęconą preprzedsiębiorczości, ma na celu przedstawienie koncepcji preprzedsiębiorczości, przybliżenie czytelnikom obecnego stanu wiedzy na ten temat, zaprezentowanie światowych wyników badań nad preprzedsiębiorczością oraz postawienie i empiryczną weryfikację hipotez badawczych dotyczących preprzedsiębiorców w Polsce i determinant ich preprzedsiębiorczego statusu. W wyniku przeprowadzonych w latach 2008–2012 badań empirycznych, w których wzięło udział ponad 2300 respondentów, zaproponowano czynnikowo-wynikowy model preprzedsiębiorczości, który łączy determinanty preprzedsiębiorczości z jej wynikami – motywacjami założycielskimi i aspiracjami wzrostowymi. Monografię zamyka część poświęcona badaniu wpływu procesu edukacji na wyższej uczelni na wykazywane przez studentów postawy przedsiębiorcze.
Mimo swego naukowego charakteru książka nie jest przeznaczona wyłącznie dla naukowców, ale także dla dydaktyków na poziomie uniwersyteckim, studentów studiów doktoranckich, pasjonatów szeroko pojętej problematyki przedsiębiorczości oraz samych preprzedsiębiorców.
Spis treści:
Wstęp
1. Współczesne badania nad przedsiębiorczością
1.1. Przedsiębiorczość - ujęcie ekonomiczne
1.2. Przedsiębiorczość - ujęcie psychologiczne
1.3. Przedsiębiorczość - ujęcie socjologiczno - kulturowe
1.4. Przedsiębiorczość a wzrost gospodarczy
1.5. Podsumowanie
2. Preprzedsiębiorczość jako element współczesniego paradygmatu przedsiębiorczości
2.1. Okazja przedsiębiorcza jako centralne zagadnienie przedsiębiorczości
2.2. Proces tworzenia nowego przedsięwzięcia
2.3. Koncepcja przedsiębiorczości
2.4. Przediębiorczość a poziom rozwoju gospodarczego
2.5. Podsumowanie
3. Badania nad preprzedsiębiorczością - determiny, motywacje i aspiracje
3.1. Przedsiębiorczość w badaniach światowych
3.1.1. Badania PSED
3.1.2. Badania GEM
3.1.3. Polskie edycje badania GEM
3.2. Zasobowe determinanty preprzedsiębiorczości
3.2.1. Kapitał ludzki
3.2.2. Kapitał społeczny
3.2.3. Kapitał finansowy
3.3. Pozazasobowe determinanty preprzedsiębiorczości
3.3.1. Płeć
3.3.2. Samoocena przedsiębiorczości
3.3.3. Poczucie samoskuteczności
3.3.4. Czujność przedsiębiorcza
3.3.5. Identyfikacja okazji przedsiębiorczej
3.4. Motywacje założycielskie i aspiracje wzrosotowe przedsiębiorców
3.5. Podsumowanie - czynnikowo - wynikowy model preprzedsiębiorczości
4. Preprzedsiębiorczość wśród polskich studentów - wyniki badań empirycznych
4.1. Uzasadnienie doboru prób wykorzystanych w badaniach
4.2. Charakterystyka prób badawczych
4.3. Obraz preprzedsiębiorczości uzyskany w badaniach empirycznych
4.3.1. Kapitał ludzki
4.3.2. Kapitał społeczny
4.3.3. Kapitał finansowy
4.3.4. Płeć
4.3.5. Samoocena przedsiębiorczości
4.3.6. Poczucie samoskuteczności
4.3.7. Czujność przedsiębiorcza
4.3.8. Identyfkacja okazji przedsiębiorczej
4.3.9. Motywacje założycielskie
4.3.10. Aspiracje wzrosotwe
4.3.11. Czynnikowo - wynikowy model preprzedsiębiorczości w świetle zweryfikowanych hipotez badawczych
4.4. Wpływ procesu edukacji na postawy przedsiębiorcze studentów
4.4.1. Zmiany ststusu potencjalnego przedsiębiorcy wśród badanych studentów
4.4.2. Zmiany statusu przyszłego przedsiębiorcy wsród badanych studentów
4.4.3. Preprzedsiębiorczość studentów na tle deklarowanych postaw przedsiębiorczych
4.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Streszczenie w języku polskim
Streszczenie w języku angielskim