Niniejsza książka jest poradnikiem metodycznym przeznaczonym dla nauczycieli akademickich, którzy interesują się e-learningiem i blended learningiem, czyli nauczaniem komplementarnym. Skierowana jest do szerokiego grona odbiorców - zarówno do osób mających już własne doświadczenia, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę z zakresu metodyki, jak i do nauczycieli, którzy o e-learningu tylko słyszeli i do tej pory nie mieli ani okazji przyjrzeć się materiałom dydaktycznym stworzonym za pomocą narzędzi internetowych, ani sposobności uczestniczyć w jakichkolwiek szkoleniach lub programach edukacyjnych wykorzystujących Internet do nauczania.
Zawiera ona wieloaspektową analizę specyfiki środowiska e-learningowego oraz wpływu, jaki wywarły dwie główne teorie nauczania - behawioryzm i konstruktywizm - na programy online. Omówiono sposoby integracji zajęć tradycyjnych z komponentem e-learningowym stworzonym za pomocą narzędzi systemu do zarządzania kursami, jakim jest platforma Moodle, i innych aplikacji, a także typy materiałów dydaktycznych, które umożliwiają studentom osiągnięcie zamierzonych celów edukacyjnych oraz rozwinięcie wiedzy i różnorodnych umiejętności przydatnych w dalszej nauce i życiu zawodowym. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniom aktywizowania i motywowania uczących się do pracy w środowisku e-learningowym, a także metodom monitorowania ich aktywności, mającym na celu pozytywną stymulację i ocenę postępów. Przedstawiono również zalety i wady e-learningu z punktu widzenia studentów, nauczycieli akademickich i władz uczelni.
Spis treści:
Od Autora
1. Teorie, podejścia edukacyjne i metody uczenia się wykorzystywane do projektowania zajęć e-learningowych
1.1. Behawioryzm
1.1.1. Taksonomia Blooma i jej modyfikacje
1.1.2. Formułowanie celów-czasowniki behawioralne
1.1.3. Behawiorystyczne ocenianie
1.2. Konstruktywizm
1.2.1. Odmiany konstruktywizmu
1.2.2. Konstruktywistyczny nauczyciel
1.2.3. Materiały edukacyjne i narzędzia używane do ich stworzenia
1.2.4. Ocenianie postępów
1.2.5. Konstruktywizm w pigułce
1.3. Konstrukcjonizm
1.3.1. Uczeń i nauczyciel w środowisku konstrukcjonistycznym
1.3.2. Projekt LEGO / Logo
1.4. Konektywizm
1.5. Podsumowanie
1.6. Literatura uzupełniająca poświęcona behawioryzmowi, neobehawioryzmowi, konstruktywizmowi, konstrukcjonizmowi oraz konektywizmowi
2. E-learning i blended learning
2.1. Początki nauczania wspomaganego komputerowo
2.2. Fiasko edukacyjne
2.3. Nowoczesny e-learning
2.4. Blended learning, czyli nauczanie komplementarne
2.4.1. Połączenie mediów
2.4.2. Aplikacje do tworzenia zajęć blended
2.5. Literatura uzupełniająca poświęcona ogólnym zagadnieniom związanym z nauczaniem przez Internet
3. Zdobycie nowych umiejętności przygotowujących do uczenia się przez całe życie
3.1. Myślenie refleksyjne
3.2. Myślenie analityczne
3.3. Myślenie krytyczne
3.4. Umiejętność współpracy
3.5. Przyswajanie wiedzy i umiejętności
3.6. Literatura uzupełniająca dotycząca wpływu e-learningu na rozwój umiejętności
4. Projektowanie zajęć e-learningowych i blended learningowych
4.1. Efekt synergiczny
4.2. Sposoby integracji
4.3. Plan zajęć
4.4. Aktywności synchroniczne i asynchroniczne
4.5. Komponowanie materiałów edukacyjnych
4.5.1. Długość modułów
4.5.2. Dostępność
4.5.3. Kompozycja stron
4.5.4. Linki do materiałów uzupełniających
4.5.5. Linearność i nielinearność
4.6. Trudności wynikające ze złej koncepcji kursu e-learningowego
4.7. Zapewnienie jakości tworzonych i współtworzonych materiałów e-learningowych
4.8. Podsumowanie
4.9. Literatura uzupełniająca poświęcona tworzeniu zajęć w środowisku e-learningowym
5. Aktywizowanie studentów do pracy w środowisku e-learningowym
5.1. Koncepcja metodyczna kursu
5.2. Struktura kursu
5.3. Wsparcie
5.4. Zasoby i aktywności
5.4.1. Pytania do samooceny, punkty i zagadnienia do refleksji
5.4.2. Typy zadań
5.4.2.1. Zadania aktywne
5.4.2.2. Zadania refleksyjne
5.4.2.3. Zadania kolaboracyjne i kooperacyjne
5.4.2.4. Zadania dialogiczne
5.4.3. Tworzenie zasobów i aktywności za pomocą narzędzi platformy Moodle
5.5. Komunikacja i interakcja
5.5.1. Afordancje narzędzi
5.5.2. Rodzaje interakcji i komunikacji
5.5.3. Wyrażanie emocji
5.6. Nauczyciel
5.7. Studenci
5.8. Dynamika prowadzenia zajęć
5.9. Ewaluacja
5 9.1. Oceny formatywne i sumatywne
5.9.2. Quizy i testy
5 9.3. Współocenianie i samoocenianie
5.9.4. E-portfolia
5.9.5. Zalety i wady e-oceniania
5.10. Założenia behawioryzmu, konstruktywizmu i konstrukcjonizmu widoczne w przykładowych materiałach e-learningowych
5.11. Literatura uzupełniająca na temat pracy studentów w środowisku e-learningowym
6. Ocena własnego kursu e-learningowego
7. Zalety i wady e-learningu
8. Uwagi końcowe
Bibliografia