Przełom XX i XXI wieku to okres intensywnych,
wielokierunkowych procesów kształtowania się społeczeństwa informacji i
wiedzy. Kładzie ono szczególny nacisk na rozwój nauki, inżynierii oraz
edukacji. Edukacja jest wartością, nadzieją, zadaniem oraz ważnym
narzędziem rozwoju społeczeństwa i każdego człowieka. Osoby lub grupy
pozbawione dostępu do informacji (wykształcenia) stają się podmiotami
wyizolowanymi nie tylko w życiu, ale i w zbiorowej świadomości, a w
konsekwencji – są odsunięte od normalnych wspólnot i szans życiowych.
Społeczeństwo informacyjne, otwierając nowe możliwości, generuje
jednocześnie zagrożenia. Jednym z największych jest tworzenie się grup
społecznych niemających dostępu do informacji – tzw. grup wykluczenia.
Należą do nich ludzie niewykształceni, o niskim statusie materialnym,
bezrobotni, niepełnosprawni [Doktorowicz 2000, Łukasiewicz, Unold 2000].
Niewątpliwą szansą dla osób z niepełnosprawnością na równoprawne
funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym są studia wyższe.
Niestety, ta szansa jest zbyt rzadko wykorzystywana. W roku akademickim
2009/2010 na 461 uczelniach w Polsce studiowało ogółem 1,9 mln
studentów, w tym ponad 28 tys. z niepełnosprawnością (to zaledwie 1,5%
studenckiej społeczności akademickiej [Szkoły wyższe… 2010]).
Spis treści:
Wstęp
Część I. Specyfikacja funkcjonowania i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
Małgorzata Czerwińska, Osoby z niepełnosprawnością wzroku
Marcin Garbat, Osoby z niepełnosprawnością słuchu
Helena Ochonczenko, Osoby z dysfunkcją narządu ruchu
Ewa Janion, Osoby długotrwałe chore somatycznie i z zaburzeniami zdrowia psychicznego
Część II. Bariery i możliwości edukacji w szkole wyższej
Marcin Garbat, Młodzież z niepełnosprawnością w kształceniu akademickim
Jerzy Olszewski, Ekonomiczno - społeczne determinanty ograniczania barier architektonicznych w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością
Edwin Tytyk, Problemy inżynierii ergonomicznej przy dostosowaniu środowiska szkolnego do potrzeb osób z niepełnosprawnością
Jolanta Lipińska - Lokś, Osoba z niepełnosprawnością w roli studenta - możliwości i ograniczenia (przegląd zagadnień)
Helena Ochnczenko, Poczucie własnej skuteczności studentów z (nie)pełnosprawnością - wybrane aspekty
Małgorzata Czerwińska, Student z niepełnosprawnością wzroku jako użytkownik biblioteki i informacji
Marcin Garbat, Uniwersytet Zielonogórski na rzecz studentów z niepełnosprawnością
Helena Ochonczenko, Małgorzata Czerwińska, Savoir - vivere w kontaktach ze studentami z niepełnosprawnością, czyli poznać - zrozumieć - skutecznie pomagać
Noty o autorach