Hotelarstwo jest rodzajem usługi, która polega na zorganizowanym udzielaniu gościny. Hotelarz powinien mieć świadomość, że oferowane przez niego usługi muszą być na wysokim poziomie. Dlatego tak dużą wagę przywiązuj e się do doboru i szkolenia kadry pracowników zakładów hotelarskich. Hotelarz powinien mieć odpowiednie predyspozycje fizyczne i psychiczne, szeroką wiedzę oraz umiejętność komunikowania się.
Praca na każdym stanowisku ma wpływ na właściwe funkcjonowanie i wyniki ekonomiczne hotelu, co w efekcie daje hotelarzowi satysfakcję osobistą i zapewnia miejsce pracy. Przyjazna postawa pracowników wobec gości może sprawić, że hotel zyska stałych klientów.
Podręcznik Organizacja pracy w hotelarstwie składa się z dwóch części. Przeznaczony jest dla uczniów techników i szkół policealnych kształcących się w zawodzie technik hotelarstwa. Został opracowany zgodnie z podstawą programową kształcenia i standardami wymagań egzaminacyjnych w zawodzie technik hotelarstwa. Cykl kształcenia trwa cztery lata.
W części drugiej omówiono:
-
zagadnienia z zakresu organizacji pracy i zarządzania zakładem hotelarskim według ISO,
- zasady utrzymania porządku i czystości,
- zasady funkcjonowania działu gastronomii hotelowej z uwzględnieniem kontroli jakości żywieniowej, zgodnie z zasadami HACCP,
- współpracę z biurami podróży,
- charakterystykę parterowej części zakładu ze szczególnym uwzględnieniem działu recepcji.
Podręcznik został opracowany zgodnie z podstawą programową oraz
standardami wymagań egzaminacyjnych dla zawodu technik hotelarstwa.
Spis treści:Wstęp
Rozdział 1 Hotelarstwo wczoraj i dziś1.1. Historia rozwoju hotelarstwa
1.1.1. Hotelarstwo na świecie
1.1.2. Współczesne kierunki rozwoju hotelarstwa
1.1.3. Niekonwencjonalne obiekty noclegowe
1.2 Hotelarstwo w Polsce
Rozdział 2 Estetyka, Etykieta, Etyka (3E) w zawodzie hotelarza2.1. Predyspozycje psychofizyczne i intelektualne hotelarza
2.2. Sylwetka wzorowego hotelarza
2.3. Kultura obsługi gościa hotelowego (hotelarski savoir vivre)
2.4. Formy komunikowania się z gościem
2.5. Zasady etyki zawodowej
Rozdział 3 Klasyfikacja i kategoryzacja bazy noclegowej3.1. Pojęcia dotyczące standaryzacji
3.2. Kategoryzacja bazy noclegowej w Europie
3.3. Regulacje prawne w kategoryzacji bazy noclegowej w Polsce
3.4. Kategoryzacja bazy noclegowej w Polsce
Rozdział 4 Organizacja hotelarstwa4.1. Gestorzy bazy noclegowej w Polsce
4.2. Światowe organizacje gospodarcze w hotelarstwie
4.3. Międzynarodowe łańcuchy i systemy hotelarskie w Polsce
4.4. Polskie sieci hotelowe
4.5. Międzynarodowe i krajowe organizacje hotelarskie
4.6. Współpraca branży hotelarskiej z organizacjami turystycznymi
Rozdział 5 Usługi hotelarskie5.1. Rodzaje usług świadczonych przez zakłady hotelarskie
5.2. Obiekty i urządzenia rekreacyjne
5.3. Zespoły wielofunkcyjne w hotelach
5.4. Usługi hotelarskie w środkach transportu
Rozdział 6 Wyposażenie techniczne hotelu6.1. Funkcje użytkowe budynku hotelowego
6.2. Wyposażenie obiektu w instalacje i urządzenia techniczne
6.2.1. Instalacja elektryczna
6.2.2. Instalacja wodna
6.2.3. Instalacja kanalizacyjna
6.2.4. Instalacja grzewcza
6.2.5. Wentylacja pomieszczeń
6.2.6. Instalacja odgromowa
6.3. Wyposażenie obiektu w dodatkowe instalacje i urządzenia techniczne
6.3.1. Klimatyzacja pomieszczeń
6.3.2. Instalacja centralnego odkurzania
6.3.3. Instalacja telefoniczna
6.3.4. Instalacja komputerowa
6.3.5. Instalacja telewizyjna
6.3.6. Telewizja dozorowa
6.3.7. Telewizja przemysłowa
6.3.8. System kontroli dostępu
6.3.9. System centralnego klucza
6.3.10. System sygnalizacji włamania i napadu
6.4. Zabezpieczenie przeciwpożarowe obiektów hotelarskich
6.5. Wpływ obiektów hotelarskich na środowisko
Rozdział 7 Dział techniczny7.1. Struktura organizacyjna działu technicznego
7.2. Funkcja pralni w hotelu
7.3. Komunikacja wewnętrzna w hotelu i transport zewnętrzny
7.4. Garaże i parkingi
7.5. Udostępnianie obiektów hotelarskich osobom niepełnosprawnym
Literatura
Przepisy prawne
Adresy internetowe
Zdjęcia