Samochody
Opel Astra są wyposażone w silniki o różnej konstrukcji: silnik
typu OHC z jednym wałkiem rozrządu lub silnik typu DOHC z dwoma
wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Silnik jest
chłodzony cieczą i ustawiony poprzeczni do kierunku jazdy.
Cylindry
są wykonane bezpośrednio w żeliwnym kadłubie. W przypadku zużycia
lub porysowania gładzi można cylindry szlifować na wymiar
naprawczy i zamontować tłoki nadwymiarowe. W silniku wysokoprężnym
1,7 wolnossącym (57 i 60 KM) można montować suche tuleje
cylindrów, co umożliwia stosowanie tych samych tłoków lub nowych
nominalnych. W dolnej części kadłuba znajduje się wał korbowy
podparty na pięciu łożyskach. Obracając się na panewkach
korbowody łączą wał korbowy z tłokami. Spód silnika stanowi
miska olejowa, w której zbiera się olej potrzebny do smarowania i
chłodzenia. Od góry do kadłuba jest przykręcona głowica odlana
ze stopu lekkiego, mająca wciśnięte gniazda zaworów i stalowe
prowadnice. Użyty na głowice stop aluminium odznacza się lepszą
niż żeliwo zdolnością odprowadzania ciepła i niższym ciężarem
właściwym. W konstrukcji komory spalania zastosowano tzw.
poprzeczny przepływ gazów. Oznacza to, że z jednej strony głowicy
napływa świeża mieszkanka paliwo-powietrzna, natomiast spaliny są
wypychane na przeciwległą stronę głowicy. Poprzeczny przepływ
zapewnia szybszą wymianę gazów. W głowicy znajduje się jeden lub
dwa wałki rozrządu. Wałek rozrządu jest napędzany wałem
korbowym poprzez pasek zębaty.
Silnik
typu OHC (OHC = Over head camshaft): wałek rozrządu znajduje się w
głowicy i uruchamia pionowo ustawione zawory poprzez dźwignie
zaworów. Hydrauliczne kompensatory luzów samoczynnie kasują
jakikolwiek luz między dźwigami a trzonkami zaworów. Tylko w
silniku wysokoprężnym 60 kW/ 82 KM zastosowano tradycyjne
popychacze zaworów. W silnikach tych należy w ramach przeglądów
okresowych sprawdzać i w razie potrzeb regulować luz zaworów.
Silnik
typu DOHC (Double over head camshaft): silnik szesnastozaworowy ma
dwa wałki rozrządu w głowicy, z których jeden steruje zaworami
dolotowymi, a drugi zaworami wylotowymi. Oba wałki są napędzane
wspólnym paskiem zębatym. Krzyki wałków wywierają naciski na
skośnie ustawione zawory poprzez popychacze hydrauliczne.
Smarowanie
silnika zapewnia pompa oleju, umieszczona z przodu kadłuba i
napędzana od wału korbowego. Zasysany z miski olej jest dostarczany
otworami i kanałami do łożysk wału korbowego i wałka rozrządu
oraz na ścianki cylindrów.