Na pytanie, czy zmieniają się ludzie, czy też warunki, w których oni żyją, czy równocześnie i ludzie, i warunki, nie można odpowiedzieć, nie pytając, o jaki rodzaj i zakres zmian chodzi, o jaki dystans czasowy, w którym ewentualną zmianę lub stałość staramy się stwierdzili. Skład powietrza, którym oddychamy, z pewnością ulega zmianie w zależności od miejsca, pory dnia, pory roku, stopnia zanieczyszczenia, ale jest na tyle stały, że umożliwia przeżycie organizmom. Środowisko fizyczne -góry, morze - pozostają tymi samymi obiektami, mimo iż wybudowano tam infrastrukturę mającą służyć turystyce i rekreacji; dla niektórych osób będzie to jednak radykalna zmiana. Ludzie w sensie fizycznym z pewnością się zmieniają, najpierw intensywnie rosnąc, a potem stopniowo się starzejąc. Do pewnego wieku kształtują też niektóre swoje cechy, przekonania i poglądy. Które z nich pozostają trwałe, umożliwiając autoidentyfikację oraz interakcje społeczne kształtowane zgodnie z wiedzą, czego po kim możemy oczekiwać, które ulegają zmianie w ciągu roku, kilku czy kilkunastu lat?
Spis treści:
CZĘŚĆ I. METODOLOGICZNE PROCEDURY BADAŃ PODŁUŻNYCH I PANELOWYCH -ZRÓŻNICOWANIE ?SZKÓŁ NAUKOWYCH"
Ewa Narkiewicz-Niedbalec (UZ):
Tematyka i założenia metodologiczne badań podłużnych. Wstęp
Hans Merkens (FU Berlin):
Badania padłużne
Dieter Kirchhöfer (PU Potsdam):
Studia panelowe w badaniu jakościowym
Gabriele Classen (WWU Münster) Heinz Reinders, Dagmar Bergs-Winkels (FU Berlin):
Metoda triangulacji w zapisie danych. Zasięg wyjaśniania różnych modeli liniowych w analizie danych z badań padłużnych
Ryszard Borowicz (UMK):
Procedura badań longitudinalnych - przykład toruńskiego zespołu badawczego
Emilia Paprzycka, Edyta Mianowska (UZ):
Zastosowanie panelu. Przegląd badań realizowanych w Zielonej Córze
CZĘŚĆ II. BADANIA PODŁUŻNE W ROZPOZNAWANIU PROCESÓW SOCJALIZACJI RÓŻNYCH KATEGORII SPOŁECZNYCH
Krystyna Szafraniec (UMK):
Socjalizacja a losy pokoleniowe w toruńskich badaniach dynamicznych
Elke Wild (U Bielefeld):
Oddziaływania psychospołeczne stresogennych warunków miejsca pracy na rozwój rodziców i ich dzieci
Edward Hajduk (UZ):
Umiejętności wnioskowania dedukcyjnego i wyjaśniania. (Socjafizacja kognitywna studentów)
Ewa Narkiewicz-Niedbalec (UZ):
Zmiany w umiejętności wnioskowania i wyjaśniania studentów
Daniel Fuss, Klaus Boehnke (TU Chemnitz):
Zniechęcenie polityczne -produkt ?nadmiernie upolitycznionych" wczesnych lat osiemdziesiątych
CZĘŚĆ 3. INDYWIDUALNE I ŚRODOWISKOWE CECHY JEDNOSTEK I ZBIOROWOŚCI JAKO PRZEDMIOT ANALIZ W BADANIACH PODŁUŻNYCH I PANELOWYCH
Anna Firkowska-Mankiewicz (IFiS PAN):
Czy IQ stanowi dobry prognostyk kariery życiowej
Krystyna Janicka (IFiS PAN):
Percepcja konfliktów społecznych w latach 1988-1998: analiza panelowa
Maria Zielińska (UZ):
Przobrażenia w roli studenta w świetle badań panelowych
Barbara Hajduk (UZ):
Kryteria stosowane przez studentów w podziale swojego roku studiów
Bogdan Idzikowski, Elżbieta Papiór:
Wpływ nastawienia rówieśników ucznia do norm społecznych na jego stosunek do tych norm. Badania podłużne