Skrypt ten został napisany z myślą o studentach kierunku zarządzanie i marketing Instytutu Zarządzania i Marketingu Politechniki Białostockiej. Przeznaczony jest zarówno dla tych studentów, którzy uczestniczą w wykładach i ćwiczeniach z przedmiotu ?logistyka", jak i pragnących samodzielnie zapoznać się z teorią podejmowania decyzji logistycznych. Zamierzeniem autora skryptu jest również pomoc tym wszystkim, którzy spotkali się z t4 problematyką po raz pierwszy, bądź chcą pogłębić i uaktualnić nabytą wiedzę i doświadczenia.
Logistyka jest dynamicznie rozwijającą się dyscypliną zarządzania. Zarówno w Europie Zachodniej, jak i w Polsce stwarza wspaniałe perspektywy pracy i awansu zawodowego dla absolwentów szkól wyższych. W rankingach najbardziej poszukiwanych profesjonalistów zawodu logistyka zajmuje stale wysoką pozycję. Sytuacja ta będzie trwać jeszcze przez kilka najbliższych lat, podczas gdy perspektywy uzyskania popłatnej pracy w ?modnych" obecnie specjalnościach (np. marketing) z biegiem czasu się wyczerpią. Przemiany w strategii działania przedsiębiorstw i przeniesienie akcentów z produkcji i marketingu na rzecz dystrybucji, serwisu i obsługi klienta potwierdzają tezę o dużej chłonności rynku pracy i zapotrzebowaniu na specjalistów-logistyków.
Głównym celem skryptu jest nauczenie studentów niezależnego podejmowania decyzji logistycznych i wychowanie prawdziwych menedżerów procesów logistycznych przy jak największym nacisku na działalność praktyczną. W pierwszej części każdego rozdziału przedstawiono niezbędne wiadomości teoretyczne, pogrupowane w podrozdziały odpowiadające tradycyjnemu podejściu do głównych dziedzin logistyki. Każdy rozdział kończy się pytaniami kontrolnymi, pozwalającymi skontrolować poziom zrozumienia kontrolnego materiału. Część pytań wymaga głębszego sięgnięcia do literatury z dziedziny logistyki, co powinno wyzwolić u studentów inicjatywę i wypracować nawyk gromadzenia i analizy informacji ze źródeł zewnętrznych. Druga część rozdziału zawiera materiały do analizy przypadków (case study). Przypadki i ich kolejność są dobrane w ten sposób, że odpowiadają materiałowi teoretycznemu podawanemu w części pierwszej. Autor starał się wykorzystać swoje doświadczenia praktyczne i jak najbardziej zbliżyć analizowane sytuacje do polskiej praktyki gospodarczej, szczególnie występującej w województwie podlaskim. Podane przypadki mogą być wykorzystywane podczas ćwiczeń z przedmiotu ?logistyka".
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. HISTORIA ROZWOJU I KONCEPCJA LOGISTYKI
GENEZA TERMINU LOGISTYKA
LOGISTYKA - ROZWÓJ W DZIEDZINACH CYWILNYCH
Początki logistyki - lata 1940-1960
Logistyka w zastosowaniach komercyjnych - lata 1970-1980
DEFINICJA LOGISTYKI
TERMINOLOGIA
WPŁYW STRATEGII EFEKTYWNEJ OBSŁUGI KLIENTA NA ROZWÓJ LOGISTYKI
PYTANIA KONTROLNE
ROZDZIAŁ 2. OTOCZENIE LOGISTYKI
PODSTAWOWE DZIEDZINY AKTYWNOŚCI SŁUŻ LOGISTYCZNYCH
LOGISTYKA I JEJ OTOCZENIE BIZNESOWE
WPŁYW MAKROEKONOMII NA LOGISTYKĘ
WPŁYW LOGISTYKI NA GOSPODARKĘ NARODOWĄ
LOGISTYKA A MARKETING
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 3. LOGISTYKA W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA
LOGISTYKA A SŁUŻBY SERWISOWE
LOGISTYKA A ZAKUPY ZAOPATRZENIOWE
LOGISTYKA A DZIAŁ FINANSOWO-KSIĘGOWY
LOGISTYKA A ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
ORGANIZACJA LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE
FORMY ORGANIZACYJNE LOGISTYKI W PRZEDSIĘBIORSTWIE
LOGISTYKA W STRUKTURZE ORGANIZACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW EUROPY ZACHODNIEJ I USA
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 4. TRANSPORT
TRANSPORT JAKO OGNIWO ŁAŃCUCHA LOGISTYCZNEGO
TRANSPORT SAMOCHODOWY
TRANSPORT KOLEJOWY
TRANSPORT WODNY ŚRÓDLĄDOWY
TRANSPORT LOTNICZY
TRANSPORT MORSKI
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 5. WYBÓR PRZEWOŹNIKA
WSTĘPNA ANALIZA WYMAGAŃ
ZASADY KSZTAŁTOWANIA CEN NA USŁUGI PRZEWOZOWE TRANSPORTEM SAMOCHODOWYM
SYSTEMY TARYFOWE W TRANSPORCIE KOLEJOWYM
TARYFY (STAWKI FRACHTOWE) W PRZEWOZACH MORSKICH
UWAGI DO ZASADY NALICZANIA OPŁAT PRZEWOZOWYCH NA PODSTAWIE TARYF
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 6. SKŁADOWANIE
CHARAKTERYSTYKA SKŁADOWANIA
PRZESŁANKI DOTYCZĄCE ORGANIZOWANIA I UTRZYMANIA SKŁADÓW
PODSTAWOWE DECYZJE DOTYCZĄCE SKŁADOWANIA
PODSTAWOWE OPERACJE ZWIĄZANE ZE SKŁADOWANIEM
SKŁADY PRYWATNE I PUBLICZNE
DOBÓR LICZBY SKŁADÓW
PYTANIA KONTROLNE
STUDIU PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 7. ZARZĄDZANIE ZAPASAMI
KOSZTY ZAPASÓW
DETERMINISTYCZNY MODEL ZAPASÓW
OPTYMALNA PARTIA ZAKUPU - MODEL WILSONA
WYZNACZENIE MOMENTU ZAMÓWIENIA DOSTAW
MODEL STAŁEGO CYKLU ZAMAWIANIA
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 8. LOKALIZACJA ZAKŁADÓW I SKŁADÓW
DECYZJE DOTYCZĄCE ILOŚCI SKŁADÓW
PODEJMOWANIE DECYZJI LOKALIZACYJNYCH
CZYNNIKI DETERMINUJĄCE WYBÓR NOWEJ LOKALIZACJI
KOSZTY TRANSPORTU A DECYZJE LOKALIZACYJNE
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 9. SYSTEMY INFORMATYCZNE W LOGISTYCE
JAKOŚĆ INFORMACJI
PRZEPŁYWY INFORMACJI W SYSTEMACH LOGISTYCZNYCH
FUNKCJE SYSTEMU INFORMACYJNEGO LOGISTYKI
ŚRODKI TECHNICZNEJ REALIZACJI LOGISTYCZNYCH SYSTEMÓW INFORMACYJNYCH
EFEKTY WPROWADZENIA TECHNOLOGII INFORMATYCZNEJ W LOGISTYCZNYM SYSTEMIE INFORMACYJNYM
PYTANIA KOŃCOWE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 10. ZARZĄDZANIE KANAŁEM DYSTRYBUCYJNYM
KANAŁ DYSTRYBUCYJNY - PODEJŚCIE MARKETINGOWE I LOGISTYCZNE
FUNKCJE KANAŁU DYSTRYBUCYJNEGO
DŁUGOŚĆ KANAŁU
SZEROKOŚĆ KANAŁU
STRUKTURA KANAŁU
GŁÓWNE TYPY POŚREDNIKÓW W KANALE
WZMACNIANIE EFEKTYWNOŚCI KANAŁU DYSTRYBUCYJNEGO
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 11. OBSŁUGA KLIENTA
KONCEPCJA OBSŁUGI KLIENTA
ZNACZENIE OBSŁUGI KLIENTA W LOGISTYCE
ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA
STANDARDY OBSŁUGI KLIENTA
PYTANIA KOŃCOWE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 12. LOGISTYCZNIE ZORIENTOWANE ZARZĄDZANIE
KONCEPCJA LOGISTYCZNIE ZORIENTOWANEGO ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA PRZEDSIĘBIORSTWEM
OPCJE STRATEGICZNE LOGISTYKI
PROCES LOGISTYCZNIE ZORIENTOWANEGO ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO
PROCES LOGISTYCZNIE ZORIENTOWANEGO ZARZĄDZANIA OPERACYJNEGO
WDRAŻANIE STRATEGII LOGISTYCZNYCH
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 13. GLOBALNE STRATEGIE LOGISTYCZNE
GLOBALNE RYNKI I GLOBALNA WSPÓŁPRACA
GLOBALNA KONKURENCJA
EUROPEJSKI WSPÓLNY RYNEK
ZAŁOŻENIA POLITYKI TRANSPORTOWEJ KRAJÓW UNII EUROPEJSKIEJ
DOSTOSOWANIE POLSKIEJ INFRASTRUKTURY TRANSPORTOWEJ DO WYMAGAŃ EUROPEJSKICH
ROZWÓJ TECHNOLOGII PRZEWOZÓW MIĘDZYGAŁĘZIOWYCH
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU
ROZDZIAŁ 14. JAKOŚĆ SYSTEMU LOGISTYCZNEGO
KREOWANIE WARTOŚCI DODANEJ PRZEZ SYSTEM LOGISTYCZNY
FORMALIZACJA PROCESÓW JAKOŚCI
KONCEPCJE JAKOŚCI
LOGISTYCZNE PROCESY JAKOŚCI
STRATEGIE JAKOŚCI- ZARYS
POPRAWA PROCESÓW LOGISTYCZNYCH POPRZEZ ANALIZĘ JAKOŚCI
PYTANIA KONTROLNE
STUDIUM PRZYPADKU