W pracy przedstawiono kompleksową metodę analiz okrętowych układów przeniesienia mocy. Rozpatrzone zostały metody analiz dynamicznych drgań skrętno-giętno-wzdłuznych oraz metody statycznego ułożenia linii wałów. Prezentowane obliczenia numeryczne zostały zweryfikowane poprzez badania pomiarowe, przeprowadzone na statkach w trakcie prób morskich.
Spis treści:
1. INTRODUCTION
2. THE RESEARCH METHOD
2.1. Classification societies rules
2.2. Numerical calculation methods
2.3. Measurement methods
3. SHAFT LINE ALIGNMENT
3.1. Bearing foundation stiffness
3.2. Stiffness of an intermediate bearing frame
3.3. Journal bearings oil film characteristics
3.4. Calculation method of a shaft line alignment
3.5. Influence of ship hull deformation on shaft line alignment
3.6. Measurements of shaft line alignment
4. LATERAL VIBRATION
4.1. Numerical algorithm
4.2. Shaft line modelling method
4.3. Verifying calculation methods
4.4. Example of the lateral vibration calculations
4.5. Measurements of the shaft line lateral vibration
5. TORSIONAL VIBRATION
5.1. Calculation method
5.2. Example of torsional vibration calculations
5.3. Measurements of propulsion system torsional vibration
6. AXIAL VIBRATION
6.1. The computational method
6.2. The motion equation matrices
6.3. Coupled excitations
6.4. Boundary conditions
6.5. Calculations _ measurement comparison of the coupled axial vibrations
6.6. Propeller - crankshaft phasing
7. PROPELLER STRENGTH
7.1. The FEM calculation example
7.2. Comparative analysis by classification societies empirical formulas
References
Summary