Piśmiennictwo poświęcone przedsiębiorstwom rozwija się bardzo dynamicznie. Dostępnych jest coraz więcej pozycji poświęconych tej tematyce, zarówno polskich, jak i tłumaczeń z języków obcych. Odczuwany jest jednak brak pozycji, które traktowałyby przedsiębiorstwo jako zjawisko.
Ideą niniejszego opracowania jest deskryptywna prezentacja zjawiska organizacyjno-ekonomicznego, jakim jest przedsiębiorstwo, od strony jego związków z otoczeniem. Wyeksponowano zatem, wiążące przedsiębiorstwo z otoczeniem, uogólnione strumienie dóbr i usług, pracy żywej oraz pieniądza wraz z analizą najważniejszych decyzji generujących te strumienie, unikając przy tym świadomie ujęć oceniających i postulatywnych. Oznacza to, że Czytelnik w zasadzie nie spotka w tej pozycji określeń typu: "należy" czy "powinno się".
Całość materiału zawarto w pięciu częściach.
W pierwszej zaprezentowano cele oraz sposoby organizowania przedsiębiorstwa. Omówiono mianowicie strategie przedsiębiorstw, rozwiązania strukturalne i ich uwarunkowania oraz formy prawne.
Część drugą poświęcono relacjom z odbiorcami, dostawcami i pracownikami. Dotyczą one zagadnień marketingu i zbytu, zaopatrzenia materiałowego, jak również problematyki pracy i wynagradzania.
Kolejna, trzecia część traktuje o związkach przedsiębiorstwa z bankami oraz budżetem państwa.
Treścią czwartej, części jest problematyka zbierania, przetwarzania, wyszukiwania
i przekazywania informacji w przedsiębiorstwie. Rozpatrywane są w szczególności sposoby przetwarzania danych oraz systemy wspomagające podejmowanie decyzji.
W podsumowaniu dokonano próby zsyntetyzowania wcześniejszych spostrzeżeń.
Oddawane do rąk Czytelnika opracowanie może, w myśl przyjętych przez autorów założeń, skłonić Go do przemyśleń nad przedsiębiorstwem. Może także zachęcić do dyskusji nad pewnymi kontrowersyjnymi ujęciami. Jeżeli tak się rzeczywiście stanie, to zamierzony przez autorów cel zostanie osiągnięty.
Spis treści:
Przedmowa
CZĘŚĆ PIERWSZA
Mieczysław Moszkowicz, Model strategii przedsiębiorstwa
Marian Hopej, Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa
Aldona Małgorzata Dereń, Formy prawne przedsiębiorstwa
CZĘŚĆ DRUGA
Andrzej Lipowicz, Milleniusz W. Nowak, Marketing w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Lesław Martan, Zaopatrzenie materiałowe i rzeczowe przedsięwzięcia inwestycyjne
Lesław Martan, Praca i wynagradzanie
CZĘŚĆ TRZECIA
Helena Wasilewska, Powiązania z bankami i z budżetem
CZĘŚĆ CZWARTA
Zbigniew J. Klonowski, System informacyjny zarządzania przedsiębiorstwem
PODSUMOWANIE
Lesław Martan, ?Genotyp" przedsiębiorstwa