Nauczanie języka obcego na poziomie znacznie zaawansowanym
wymaga nie lada fachowości i sztuki, nierutynowych czynności,
urozmaiconych zabiegów dydaktycznych, wyzwalających kontraktywność w
postaci wzmożonego dobrowolnego uczenia się, dlatego iż opanowanie
języka docelowego na neofilologii poza obszarem społeczeństwa
obcojęzycznego pod względem parametrów lingwalnych, para-, ekstra- i
socjolingwalnych winno być zbliżone do wykształconych jego użytkowników
naturalnych. A przecież absolwenci neofilologii muszą być wyposażeni
tak, aby legitymowali się zarówno dobrym przygotowaniem
ogólnofilologicznym i glottodydaktycznym, jak też wiedzą z zakresu
szeroko pojmowanej kultury i cywilizacji obszaru odpowiednich krajów z
elementami wiadomości historycznych,- krajoznawczych, realioznawczych
etc.
Na studiach neofilologicznych nauka języka podstawowego prócz
celów utylitarnych nie może nie uwzględniać także imperatywu
pedagogizacji kształcenia polegającego na pokazaniu i wdrożeniu technik
rozwijania sprawności językowych oraz przyswajania elementów języka w
drodze analizy i oceny materiałów i ćwiczeń, obserwacji i
autoobserwacji zachowań językowych własnych oraz współuczących się. Ze
względu na to akwizycja głównego języka obcego na studiach
neofilologicznych związana jest z poważnymi trudnościami i dużym
wysiłkiem zarówno ze strony wykładowców, jak i ze strony studentów.
Spis treści:
WSTĘP
I. JĘZYK JAKO NARZĘDZIE KOMUNIKACJI I JAKO PRZEDMIOT STUDIÓW
II. SPECYFIKA NAUKI JĘZYKA DOCELOWEGO NA STUDIACH NEOFILOLOGICZNYCH
1. Język obcy a język ojczysty
2. Język obcy a pozostałe dyscypliny studiów
3. Odmienności w przyswajaniu języka obcego na poziomie średnim i wyższym
III. TAKSONOMIA CELÓW KSZTAŁCENIA JĘZYKOWEGO NA NEOFILOLOGII
1. Podział na etapy studiów
2. Cele finalne i parcjalne nauki języka na poszczególnych etapach
IV. SKŁADNIKI UKŁADU GLOTTODYDAKTYCZNEGO NA NEOFILOLOGII
1. Dyspozycje nieodzowne dla wykładowców języka obcego
2. Charakterystyka studentów neofilologów
3. Zmienne sytuacyjne w dydaktyce językowej na studiach neofilologicznych
V. Z TECHNOLOGII KSZTAŁCENIA NA NEOFILOLOGIACH
1. Językowe ćwiczenia praktyczne
2. Konwersatorium
3. Proseminarium i seminarium magisterskie
4. Wykłady
VI. EGZEKUCJA I EWALUACJA POZIOMU OPANOWANIA JĘZYKA KIERUNKOWEGO
1. Problem poprawności językowej
2. System kontroli i oceny
ZAKOŃCZENIE
PIŚMIENNICTWO
SOME PROBLEMS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN DEPARTMENTS OF MODERN LANGUAGES (Summary)