Są to teksty oświetlające szczegółowe problemy związane nie tylko z edukacją niepełnosprawnych, ale budzące wrażliwość oraz wskazujące na konkretne formy pracy z niepełnosprawnymi i dla niepełnosprawnych. Ważne, że nie pominięto problematyki ukazującej coś więcej niż tylko zagadnienia metodyki pracy z tą kategorią ludzi, a mianowicie sensu obecności tych ludzi pośród nas, budzenia sumień, także ludzi wierzących.
Z recenzji
ks. prof. dr. hab. Jerzego Bagrowicza
Zawarte w niniejszej monografii materiały są próbą kompleksowego i wieloaspektowego ujęcia problematyki edukacji osób z niepełnosprawnością. Szczególnym walorem jest to, że w pracy powiązane są koncepcje teoretyczne i doświadczenia oraz że autorzy poszukują nowych rozwiązań z wielu różnych perspektyw.
Można powiedzieć, że prezentowana monografia dostarcza wielu cennych informacji, mogących wzbogacić zarówno teorię, jak i praktyczne oddziaływania w zakresie wsparcia edukacyjnego i rehabilitacyjnego osób z niepełnosprawnością. Książka zawiera prace, które pod względem teoretycznym, jak i analitycznym wskazują na wysoki poziom kompetencji merytorycznej i metodologicznej autorów [...]
Z recenzji
prof. dr hab. Teresy Żółkowskiej
Spis treści:
Słowo wstępne - ks. Cyprian Rogowski
Wprowadzenie - Czesław Kosakowski
Edukacja osób z niepełnosprawnością w aspekcie jednoczącej się Europy
Ks. Cyprian Rogowski - Wymiar spoleczno-eklezjalny edukacji osób z niepełnosprawnością
Egon Spiegel - Phänomen, Theologie und Didaktik der Solidarität (Fenomen, teologia i dydaktyka solidarności)
Marzenna Zaorska - Edukacja i rehabilitacja osób dorosłych głuchoniewidomych w sytuacji jednoczącej się Europy
Wymiar duchowy edukacji osób z niepełnosprawnością
Lothar Kuld - Compassion - soziale Verantwortung lernen. Eine Initiative katholischer Privatschulen in Europa (Compassion - nauka społecznej odpowiedzialności. Inicjatywa katolickich szkół prywatnych w Europie)
Christoph Dohmen-Funke - Möglichkeiten des Religionsunterrichts an Sonder schulen in Deutschland (Możliwości nauczania religii w szkołach specjalnych
w Niemczech)
Ks. Władysław Nowak - Celebrowanie liturgii z osobami niepełnosprawnymi
Ks. Maciej Bartnikowski - Oblicze katechezy osób głęboko upośledzonych umysłowo
Andrzej Wojciechowski - Dramat spotkania dla nas obu
Władysław Gołąb - Wymiar duchowy sprawy niewidomych w pismach Matki Elżbiety Czackiej
Ewa Gałka - Aspekt duchowy edukacji osób niepełnosprawnych intelektualnie w placówkach Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym w Nidzicy
Sławomir Przybyliński - Życie duchowe więźniów
Wymiar psychopedagogiczny edukacji osób z niepełnosprawnością
Czesław Kosakowski - Problemy wspólne i swoiste w edukacji osób pełnosprawnych i niepełnosprawnych oraz z różnymi typami niepełnosprawności
Józef Placha - Pedagogika personalno-egzystencjalna w służbie rewalidacji osób niepełnosprawnych
Amadeusz Krause - Wielowymiarowość edukacji osób niepełnosprawnych a kształcenie integracyjne - dylemat szczęścia
S. Elżbieta Więckowska FSK - Integracja a rewalidacja - współczesne formy kształcenia dzieci niepełnosprawnych
Małgorzata Jedynak - Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych jako ważny element edukacji, rozwoju zawodowego oraz integracji
Ewelina Jutrzyna - Wychowanie osób niepełnosprawnych przez sztukę - aspekt moralny
Krzysztof Liszcz - Model wsparcia rodziny z dzieckiem niepełnosprawnym realizowany przez Fundację ?Daj Szansę? w Toruniu
Ewa Celińska-Pietrzak - Terapia zajęciowa jako integralna część kształcenia osób niepełnosprawnych
Edukacja osób z różnymi typami niepełnosprawności
Agnieszka Żyta - Edukacja osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną w Polsce - przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Katarzyna Ćwirynkało - Specyfika pracy w szkole z dziećmi i młodzieżą z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Anna Wasilewska - Szkolnictwo specjalne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Grzegorz Wiącek - Sytuacja rodzinna uczniów jako predyktor ich społecznego funkcjonowania w klasach integracyjnych
Urszula Bartnikowska - Uszkodzenie słuchu, jego następstwa i wpływ na funkcjonowanie człowieka
Jacek Kalinowski - Rozwijać się z uszkodzonym słuchem i osiągnąć sukces
Alina Kalinowska - Uszkodzenie słuchu i jego skutki - doświadczenia matki
Marta Wójcik - Możliwości i ograniczenia w kształceniu niesłyszących
Sylwia Nosarzewska - Dziecko, młodzież i osoba dorosła z autyzmem - możliwości i ograniczenia w funkcjonowaniu
Beata Antoszewska, Agnieszka Żywanowska - Pedagog wobec dziecka z chorobą przewlekłą
Refleksje końcowe - Czesław Kosakowski