Cecha charakterystyczną czasów współczesnych ? pisze autorka we Wstępie ? jest dążenie do profesjonalizmu we wszystkich dziedzinach życia. Bez wątpienia najistotniejszym warunkiem profesjonalizmu jest określony poziom (standard) wykształcenia i stałego doskonalenia ogólnego i zawodowego. Z doskonaleniem i edukacją ustawiczną nieodłącznie związany jest zawód nauczyciela. Bogate są też tradycje tej aktywności edukacyjnej, ukazujące zróżnicowanie celów, form, treści i metod podnoszenia kwalifikacji nauczycieli.
Do wiodących form doskonalenia zawodowego w interesującym autorkę okresie należały: studia metodyczno-przedmiotowe, szkolenie ideologiczne, kursy specjalistyczne, konsultacje i różne formy poradnictwa pedagogicznego, konferencje i seminaria naukowo-dydaktyczne, stopnie specjalizacji zawodowej oraz studia podyplomowe. Pracę zamyka Aneks, w którym autorka niezwykle skrupulatnie zebrała wiele danych archiwalnych, które mogą w przyszłości posłużyć do opracowania syntezy, poświęconej szeroko pojętej oświacie regionu Warmii i Mazur.
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
ROZDZIAŁ I. GENEZA I POCZĄTKI DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI NA WARMII I MAZURACH W LATACH 1945-1948
1. Kontekst społeczny i oświatowy doskonalenia nauczycieli na Warmii i Mazurach w latach 1945-1948
2. Stan kwalifikacji zawodowych nauczycieli szkół ogólnokształcących i potrzeby ich kształcenia, dokształcania i doskonalenia w latach 1945-1948
3. Kontekst polityczny doskonalenia zawodowego nauczycieli w latach 1945-1948 oraz początki szkolenia ideologicznego
ROZDZIAŁ II. IDEOLOGIA WYCHOWAWCZA SZKOŁY A DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI W LATACH 1949-1956
1. Ideologia wychowawcza szkoły ogólnokształcącej
2. Ideologizacja treści wychowania i nauczania
3. Szkolenie ideologiczne i doskonalenie zawodowe nauczycieli
ROZDZIAŁ III. DOSKONALENIE NAUCZYCIELI I ICH PRAKTYCZNE NASTĘPSTWA NA WARMII I MAZURACH W LATACH 1957-1971
1. Postulaty zmian w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli
2. Kwalifikacje zawodowe nauczycieli szkól ogólnokształcących w kontekście reformy systemu oświaty i nauczycielskiej pragmatyki zawodowej
3. Kształtowanie się dwóch torów doskonalenia zawodowego nauczycieli
ROZDZIAŁ IV. DOSKONALENIE ZAWODOWE NAUCZYCIELI W KONTEKŚCIE IDEI EDUKACJI USTAWICZNEJ I POTRZEB EDUKACYJNYCH W LATACH 1972-1989
1. W poszukiwaniu modelowej koncepcji kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w Polsce
2. Przekształcenia organizacyjno-programowe form doskonalenia zawodowego nauczycieli w województwie olsztyńskim
3. Udział nauczycieli szkół ogólnokształcących w Nauczycielskim Uniwersytecie Radiowo-Telewizyjnym
4. Rola olsztyńskiego Kuratorium Oświaty i Wychowania w doradztwie metodycznym
5. Stopnie specjalizacji zawodowej jako nowa forma doskonalenia zawodowego nauczycieli
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabeli wykresów
Aneks
Indeks nazwisk