Badanie rozmowy ma w polskim językoznawstwie dobrą tradycję. Niniejsza monografia jest uzupełnieniem badań prowadzonych nad dyskursem szkolnym. Autorka przeanalizowała niespenetrowane dotychczas obszary komunikacji między nauczycielem a rodzicami ucznia, które określiła nowym pojęciem - poszerzony dyskurs szkolny.
Materiał badawczy to oryginalny korpus tekstów, w skład którego wchodzą rejestracje rozmów prowadzonych podczas zebrań z rodzicami w olsztyńskich szkołach oraz kopie korespondencji z e-dziennika prowadzonej między nauczycielami a rodzicami uczniów. To rzadki i trudno dostępny materiał badawczy, dlatego udostępniono go w postaci aneksu na dołączonej do książki płycie CD.
Praca umożliwia lepsze zrozumienie istotnych zachowań socjokomunikacyjnych, takich jak wyrażanie emocji i negocjowanie postaw, może być także doskonałym punktem wyjścia do dalszego rozwijania teorii, a nawet poprawy efektywności komunikacji.
Spis treści:
Wstęp
1. Dyskurs jako kategoria badawcza
1.1. Dyskurs edukacyjny
1.2. Rozmowa jako przedmiot badań
1.3. Poszerzony dyskurs szkolny
1.4. Wywiadówka – wprowadzenie do zagadnienia
2. Teoria komunikacji w perspektywie różnych dyscyplin naukowych
2.1. Kulturowe uwarunkowania procesu komunikacji
2.2. Komunikacja w socjolingwistyce
2.3. Językoznawcze opisy komunikacji
2.4. Wybrane psychologiczne teorie mechanizmów komunikacji
3. Metodologia badań
3.1. Teoria i metoda badań
3.2. Materiał badawczy
3.3. Cel badań
4. Rozmowy w sieci, czyli e – wywiadówka
4.1. Język Internetu – uwagi ogólne
4.2. Kompozycja i tematyka badanych listów elektronicznych
4.3. SFAD e – mail wybranych z dziennika elektronicznego
5. Rozmowa prowadzona podczas wywiadówki
5.1. Kilka uwag o polszczyźnie poszczególnego dyskursu szkolnego
5.2. SFAD rozmowy nauczyciela z rodzicami ucznia
6. Negocjowanie postaw. OCENA
6.1. Afekt
6.2. Osąd
6.3. Aprecjacja
6.4. Wzmocnienie
6.5. Relacja
7. Wybrane aspekty badań nad komunikacją interpersonalną
7.1. Płaszczyzny akceptowalności
7.2. Relewancja
7.3. Redundancja
7.4. Prawda dialogu
Zakończenie
Bibliografia