Autorzy publikacji chcieli stworzyć szeroką propozycję dydaktyczną, która pozwoliłaby na zbudowanie standardów bezpieczeństwa w szkołach. Zagadnienia zostały tak dobrane, aby ułatwiły przeprowadzenie z uczniami dyskusji na temat zagrożeń, a także pozwoliły na wykształcenie w uczniach poczucia odpowiedzialności za siebie i innych. Tematy podzielono na siedem grup: zagrożenia dla zdrowia i życia; zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku; zagrożenia wywołane substancjami psychoaktywnymi; zagrożenia psychospołeczne; zagrożenia sieciowe (Internet); zagrożenia środowiskowe; porady dla nauczycieli.
Spis treści:
Wstęp
Wprowadzenie
Młodzież jako podmiot bezpieczeństwa
Rozdział I. Zagrożenia dla zdrowia i życia
Bezpieczeństwo własne
Bezpieczeństwo na miejscu zdarzenia
Informowanie służb ratunkowych o wypadku w szkole
Omdlenie
Zadławienie
Atak epilepsji
Krwotoki, rany i złamania
Porażenie prądem
Oparzenie
Zatrucia
Nagłe zatrzymanie krążenia
Zalecana literatura
Rozdział II. Zagrożenia dla bezpieczeństwa i porządku publicznego
Prawnokarna odpowiedzialność nieletnich
Zjawisko przestępczości wśród nieletnich
Uczeń agresywny
Wagary
Mobbing i zastraszanie
Gangi młodzieżowe – zorganizowana przestępczość osób nieletnich
Dziecko jako ofiara przestępstw seksualnych
Kradzieże i rozboje wśród uczniów
Dewastacja i niszczenie mienia
Prostytucja wśród uczniów
Uczeń z dozorem kuratorskim
Telefon komórkowy jako narzędzie przestępstwa
Fałszywe alarmowanie o zagrożeniach
Zalecana literatura
Rozdział III. Zagrożenie wywołane substancjami psychoaktywnymi
Młodzież a substancje psychoaktywne
„Środki zastępcze” – nowe zagrożenia dla młodzieży
Nieletni palacze
Uczeń po wpływem alkoholu
Posiadanie narkotyków przez ucznia
Handel narkotykami w szkole
Zalecana literatura
Rozdział IV. Zagrożenie psychospołeczne
Subkultury młodzieżowe
Sekty i grupy psychomanipulacyjne
Uczeń z ADHD
Zaburzenia łaknienia wśród uczniów
Uczeń z cukrzycą
Uczeń niepełnosprawny
Uczeń z depresją
Gdy uczeń zostanie rodzicem
Uczeń z nowotworem
Uczeń ze skłonnościami samobójczymi
Śmierć ucznia (choroba, samobójstwo, wypadek)
Zalecana literatura
Rozdział V. Zagrożenia sieciowe
Piractwo i inne łamanie prawa
Cyberprzemoc/ cyberbuyling
Pedofilia w cyberprzestrzeni
Uzależnienie od Internetu
Zalecana literatura
Rozdział VI. Zagrożenia naturalne, cywilizacyjne i wojenne
Zagrożenie pożarowe
Zagrożenie wybuchem bombowym
Katastrofy techniczne
Klęski żywiołowe
Zagrożenia epidemiologiczne
Zagrożenia terrorystyczne
Zagrożenia wojenne
Alarmy i sposoby reagowania
Zalecana literatura
Rozdział VII. Zagrożenia wywołane degradacją środowiska naturalnego
Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego
Zanieczyszczenie wód powierzchniowych i podziemnych
Bezpieczeństwo a prawidłowa gospodarka odpadami
Hałas i wibracje jako zagrożenia bezpieczeństwa
Promieniowanie jako zagrożenia bezpieczeństwa
Zalecana literatura
Rozdział VIII. Porady dla nauczycieli
Wypadek w szkole
Zagrożenia bezpieczeństwa w szkolnym laboratorium chemicznym
Bezpieczeństwo uczniów w szkolnych obiektach sportowych
Bezpieczeństwo podczas imprez i festynów szkolnych
Bezpieczeństwo w trakcie wycieczki szkolnej
Bezpieczeństwo młodzieży w górach latem
Bezpieczeństwo młodzieży e górach zimą
Bezpieczeństwo młodzieży nad wodą latem
Bezpieczeństwo młodzieży na wodą w zimie
Choroba zakaźna w szkole
Zawieszenie i odwołanie zajęć w szkole
Ćwiczenia w zakresie ewakuacji uczniów
Reagowanie na przemoc w rodzinie ucznia
Czyny karalne wobec nauczyciela
Ochrona i monitoring w szkole
Straż Gminna (Miejska) na terenie szkoły
Programy profilaktyczne straży gminnej (miejskiej)
Policja w szkole
Policyjne programy profilaktyczne dotyczące bezpieczeństwa (na przykładzie działań KMP we Wrocławiu)
Grupy prewencyjne wsparcia szkół
Zalecana literatura
Rozdział IX. Procedury reagowania
Rzeczowy spis zagadnień