Od zarania dziejów wznoszeniu budowli inżynierskich towarzyszyła konieczność przekazywania danych o kształcie a dalej - sprawdzania tego kształtu w trakcie budowy. Do dziś trwają dyskusje na temat technologii wznoszenia piramid egipskich. Problemy pomiarowe towarzyszyły i towarzyszą także projektowaniu i budowie jednostek pływających.
Spis treści:
Wstęp
1. Historia pomiarów w okrętownictwie
2. Teoria pomiarów
2.1. Elementy statystyki matematycznej
2.2. Pojęcia podstawowe – definicje
2.3. Pojęcia dokładności, poprawności i precyzji pomiaru
2.4. Błędu pomiarowe
2.5. Niepewność pomiarowa
2.6. Zasady sumowania odchyłek
3. Wybrane elementy rysunku technicznego okrętowego
3.1. Układy współrzędnych w przestrzeni
3.2. Układ współrzędnych bryły statku i płaszczyzny bazowe
3.3. Rysunek linii teoretycznych kadłuba okrętu
4. Tradycyjne przyrządy pomiarowe
4.1. Struna stalowa
4.2. Pion
4.3. Przymiar zwijany i taśma miernicza
4.4. Kątownik
4.5. Poziomica libellowa
4.6. Poziomica wężowa
5. Klasyczne przyrządy geodezyjne
5.1. Sprzęt i przyrządy pomocnicze
5.2. Niwelator
5.3. Teodolit
5.4. Problemy pomiaru optycznego na duże odległości
6. Nowoczesne przyrządy pomiarowe
6.1. Pryzmat pentagonalny
6.2. Dalmierz
6.3. Tachimetr
6.4. Oprogramowanie do tachimetru
6.5. Skaner laserowy
6.6. Fotogrametria
6.7. Laserowe układy pomiarowe
7. Podstawowe operacje traserskie
7.1. Pomiar odległości
7.2. Wyznaczanie / sprawdzanie prostoliniowości
7.3. Wyznaczanie / sprawdzanie prostopadłości
7.4. Wyznaczanie i pomiar płaszczyzny
7.5. Pomiary niwelatorem
8. Przykłady złożonych operacji pomiarowych
8.1. Zastosowanie fotogrametrii w procesie budowy okrętu klasy DGG 51
8.2. Pomiary niwelacyjne kołnierza podstawy żurawia pokładowego
8.3. Pomiar przestrzenny skrajnika dziobowego z użyciem tachimetru
8.4. Odtworzenie kształtu kadłuba jachtu z zastosowaniem metod tachimetrycznych
8.5. Zastosowanie systemu „Leica Geosystem”
LITERATURA