System pośredniego sterowania samolotem umożliwia nadrzędną kontrolę
wybranych parametrów lotu. Pilot poprzez zmianę położenia sterownic
wpływa w tym układzie na przebieg procesu stabilizacji wybranych
wielkości. System pośredniego sterowania znacznie redukuje obciążenie
pilota i pozwala mu skupić uwagę na zasadniczym celu misji. Niestety,
zastosowanie złożonych układów pośredniczących pomiędzy człowiekiem i
maszyną może skutkować błędnymi odczuciami pilota, a w konsekwencji
prowadzić do jego nieprawidłowych reakcji. Szczególnie istotnym
elementem układu sterowania jest struktura zastosowanych praw
sterowania samolotem oraz dynamika układów wykonawczych płaszczyzn
sterowych. Właściwości tych elementów znacząco wpływają na przebieg
interakcji pilota i samolotu, prowadząc w pewnych sytuacjach do
wystąpienia zjawiska oscylacji indukowanych przez pilota.
Spis treści:
Wykaz skrótów i akronimów
1. Wstęp
2. Oscylacje indukowane przez pilota
2.1. Wprowadzenie
2.2. Klasyfikacja, skala PIOR
2.3. Przyczyny nieprawidłowych interakcji w układzie pilot-samolot
2.4. Optymalizacja właściwości pilotażowych i kompensacja PIO
3. Kryteria PIO
3.1. Wprowadzenie
3.2. Kategoria I
3.2.1. Kryterium szerokości pasma przenoszenia i opóźnienia fazowego
3.2.2. Kryteria Gibsona
3.2.3. Kryterium Neala-Smitha
3.2.4. Inne kryteria
3.3. Kategoria II
3.3.1. Kryterium szerokości pasma przenoszenia i opóźnienia fazowego
3.3.2. Kryterium Neala-Smitha w dziedzinie czasu
3.3.3. Metoda Hessa z nieliniową dynamiką
3.3.4. Kryterium Dudy
3.4. Kategoria III
3.5. Analiza stosowalności kryteriów
4. Układ pośredniego sterowania samolotem SPS-1
4.1. Wprowadzenie
4.2. Ogólna charakterystyka SPS-1
4.3. Sterownica ręczna i funkcje kształtujące
4.4. Dynamika serwomechanizmów
4.5. Magistrale danych i układy pomiarowe
4.6. Prawa sterowania
5. Implementacja analitycznych kryteriów P10 kategorii I
5.1. Modelowanie właściwości systemu pośredniego sterowania
5.2. Kryterium szerokości pasma przenoszenia i opóźnienia fazowego
5.3. Kryteria Gibsona
5.4. Kryterium Neala-Smitha
6. Implementacja analitycznych kryteriów PIO kategorii II
6.1. Wprowadzenie
6.2. Kryterium szerokości pasma przenoszenia i opóźnienia fazowego
6.3. Kryterium Dudy
7. Badania symulatorowe z udziałem pilotów-operatorów
7.1. Stanowisko badawcze
7.2. Detektor PIO
7.3. Plan badań eksperymentalnych
7.4. Analiza wyników badań symulatorowych
8. Próby w locie
8.1. Wprowadzenie
8.2. System monitorujący i rejestracja danych
8.3. Loty doświadczalne
8.4. Analiza wyników z prób w locie
9. Kształtowanie właściwości układu pośredniego sterowania
9.1. Kompensacj a PIO
9.2. Zalecenia dotyczące doboru parametrów konstrukcyjnych
10. Podsumowanie
Literatura
Dodatek A
Dodatek B
Dodatek C
Dodatek D
Streszczenie
Summary