Aktywność innowacyjna powinna być domeną przedsiębiorstw, niezależnie od branży czy poziomu techniki jaką reprezentują. Uzasadnione jest jej promowanie wśród podmiotów należących do tzw. wysokiej technologii, ponieważ oprócz samorozwoju, jest udokumentowany ich wpływ na innowacyjność gospodarki i tempo wzrostu gospodarczego. Nie można jednak pomijać przedsiębiorstw, które charakteryzują się niższym stopniem zaawansowania technologicznego, chociażby z uwagi na ich znaczący udział w strukturze gospodarki.
Spis treści:Wstęp
1. Metodyczne podstawy badań własnych 1.1. Przesłanki wyboru tematu i zakres pracy
1.2. Cele i hipotezy badawcze
1.3. Postępowanie badawcze
2. Teoretyczne aspekty procesów innowacyjnych 2.1.Innowacje w teorii ekonomii i rozwoju myśli ekonomicznej
2.1.1. Historyczne tło innowacji
2.1.2. Innowacje w dorobku nauk ekonomicznych
2.1.3. Innowacje w dobie globalizacji
2.2. Innowacje i innowacyjność - kwestie interpretacyjne
2.2.1. Typologia innowacji
2.2.2. Istota i modele procesów innowacyjnych
2.2.3. Innowacyjność - specyfika i determinanty
2.3. Poziomy analizy procesów innowacyjnych
2.3.1. Innowacyjność na poziomie makroekonomicznym
2.3.2. Innowacyjność na poziomie mezoekonomicznym
2.3.3. Innowacyjność na poziomie mikroekonomicznym
2.4. Terytorialny kontekst procesów innowacyjnych
2.4.1. Regionalizacja procesów gospodarczych
2.4.2. Procesy lokalizacyjne w działalności gospodarczej i ich związek z innowacjami
2.4.3. Innowacje w koncepcjach rozwoju regionalnego
3. Przemysł spożywczy w ujęciu regionalnym 3.1. Przemysł spożywczy - cechy strukturalne i płaszczyzny aktywności
3.1.1. Strukturalizacja przemysłu spożywczego
3.1.2. Przemysł spożywczy w Polsce
3.1.3. Kierunki działań innowacyjnych w przemyśle spożywczym
3.2. Regionalna koncentracja przemysłu spożywczego w Polsce
3.2.1. Specyfika lokalizacji przedsiębiorstw przemysłu spożywczego
3.2.2. Przestrzenne rozmieszczenie przemysłu spożywczego
3.2.3. Zmiany w regionalnej strukturze przemysłu spożywczego
3.3. Regionalna koncentracja sektorów przemysłu spożywczego
3.3.1. Lokalizacja sektorów
3.3.2. Sektor przetwórstwa mięsa
3.3.3. Sektor mleczarski
3.3.4. Pozostałe sektory branży spożywczej
4. Regionalny wymiar innowacyjności przemysłu spożywczego 4.1. Miary oceny działalności innowacyjnej
4.1.1. Pomiar innowacyjności - ujęcie makroekonomiczne
4.1.2. Regionalne i branżowe aspekty pomiaru innowacyjności
4.1.3. Monitorowanie innowacyjności w Polsce
4.2. Innowacyjność przemysłu spożywczego w regionach
4.2.1. Możliwości tworzenia innowacji- zdolność innowacyjna
4.2.2. Efekty działań innowacyjnych - pozycja innowacyjna
4.2.3. Zróżnicowanie aktywności innowacyjnej w regionach - syntetyczny wskaźnik innowacyjności
4.3. Innowacyjność sektorów przemysłu spożywczego
4.3.1. Sektor przetwórstwa mięsa
4.3.2. Sektor mleczarski
4.3.3. Pozostałe sektory branży spożywczej
Podsumowanie i wnioski
Piśmiennictwo
Streszczenie