Idea społecznej integracji osób niepełnosprawnych, po blisko czterdziestoletniej obecności na gruncie polskim, nadal wzbudza wiele emocji, prowokuje do dyskusji, staje się inspiracją do podejmowania różnorodnych działań na rzecz osób niepełnosprawnych. Samo ujęcie istoty społecznej integracji i jej uwarunkowań uległo w tym czasie znacznym przemianom, co wymusiło także nowe spojrzenie na rozwiązania integracyjne w systemie edukacji. Temat pracy zrodził się z koncepcji społecznej integracji, rozumianej jako dynamiczny proces zmian psychospołecznych, dokonujących się w naturalnym środowisku życia osób niepełnosprawnych, w tym szczególnie w ich wzajemnych ustosunkowaniach i zachowaniach z osobami pełnosprawnymi [...]. Zmiany te mają doprowadzić do tego, by osoby niepełnosprawne pozostawały w więziach społecznych z innymi ludźmi, miały poczucie akceptacji przez nich i przynależności do grupy społecznej, którą tworzą, oraz by uczestniczyły podmiotowo w życiu tej grupy, mając możliwość realizowania swoich potrzeb psychicznych, co szczególnie istotne jest w przypadku dzieci. Społeczną integrację dzieci niepełnosprawnych należy więc rozumieć jako swoisty proces kształtowania pozytywnych interakcji psychospołecznych między nimi i pełnosprawnymi rówieśnikami oraz umacniania więzi między tymi dziećmi poprzez wpływanie na sferę ich emocji, przekonań i systemu wartości. Proces społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych w środowisku szkolnym może być skuteczny tylko dzięki wzbogaceniu oddziaływań wychowawczych, realizowanych z dziećmi szczególnie na zajęciach pozalekcyjnych, gdyż w toku tradycyjnej lekcji niewiele jest takich sytuacji, które kształtują u dzieci altruizm, prospołeczność i umożliwiają im nawiązywanie swobodnych kontaktów, współistnienie, współdziałanie i współprzeżywanie. Skuteczność procesu społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych zależy także od kompetencji wychowawczych uczących je nauczycieli, niezbędnych w kształtowaniu pozytywnych stosunków między tymi dziećmi.
Spis Treści:
Wstęp
Rozdział I. Problematyka pracy w świetle literatury
1.Pojęcie niepełnosprawności i osoby niepełnosprawnej
2.Przemiany w ujęciu istoty i uwarunkowań społecznej integracji osób niepełnosprawnych
3.Społeczna integracja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w polskim systemie edukacji
Rozdział II. Metodologiczne podstawy pracy
1.Przedmiot i cele badań
2.Problemy badawcze, hipotezy i zmienne
3.Metoda, techniki i narzędzia badawcze
4.Teren i organizacja badań
5.Charakterystyka badanej grupy
Rozdział III. Prezentacja wyników badań
1. Zmiany we wzajemnych relacjach emocjonalnych między dziećmi w klasach integracyjnych
2. Zmiany w rozkładach społecznych pozycji dzieci w grupach klas integracyjnych
3. Zmiany w kompetencjach społecznych dzieci niepełnosprawnych
4. Zmiany w stosunku i zachowaniu się dzieci pełnosprawnych wobec dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych
5. Zmiany w kontaktach koleżeńskich dzieci niepełnosprawnych z rówieśnikami pełnosprawnymi z klas integracyjnych
6. Zmiany w gotowości dzieci z klas integracyjnych do altruizmu i prospołecznych zachowań
7. Zmiany w stosunku do szkoły i w samopoczuciu w szkole dzieci niepełnosprawnych z klas integracyjnych .
Podsumowanie i wnioski
Wskazania do pracy wychowawczej dla nauczycieli
uczących w klasach integracyjnych
Aneksy
Bibliografia
Spis tabel i wykresów