Współczesne zarządzanie odbywa się w skomplikowanej,
złożonej rzeczywistości. Musi sprostać wymaganiom otoczenia organizacji, w
którym zmiany przebiegają coraz
intensywniej i coraz szybciej. Nowe technologie, zwłaszcza
informatyczno-komunikacyjne, oraz procesy globalizacyjne powodują coraz
szybsze rozpowszechnianie wiedzy i informacji. Na mocno konkurencyjnym rynku
standardem w działaniu stają się: elastyczność, szybkość reakcji, odejście od
schematyzmu, kompetencje, umiejętność akceptowania dynamiki zmian i nowych
warunków funkcjonowania przedsiębiorstw, jak
również wykorzystywanie tych elementów w budowaniu przewagi konkurencyjnej.
Nic zatem dziwnego, że powstają nowe obszary zarządzania, które w swej warstwie
teoretycznej pozwalają menedżerom i wszystkim uczestnikom rynku efektywnie
rozwiązywać problemy oraz ułatwiają podejmowanie decyzji.
Niniejsza monografia zawiera bądź to rozważania teoretyczne
na tematy związane ze współczesnym zarządzaniem, bądź też nawiązujące do
praktyki zarządzania. Wszystkie są wyrazem doświadczeń i zainteresowań
naukowych poszczególnych autorów. Całość podzielono na swego rodzaju bloki
tematyczne, z których każdy omawia odrębne zagadnienia.
Rozdział pierwszy - Głowa państwa w historii - wizerunek a
rzeczywistość - to ontologiczny aspekt tworzenia wizerunku lidera politycznego.
Autorzy, analizując liczne przykłady z historii politycznej Europy, dokonali
paraleli pomiędzy działalnością polityków a ich wizerunkami, kształtowanymi w
literaturze historycznej, politycznej i filozoficznej na przestrzeni wieków.
Wyodrębnione i omówione przykłady liderów państwowych tworzą podstawę
zarządzania kreowaniem wizerunków polityków współczesnych. Celem rozdziału
drugiego - Strategie marketingowe w procesie zarządzania uczelniami -
projektowanie, rodzaje, przykłady - jest prezentacja wybranych zagadnień z
zakresu marketingowego zarządzania w polskich uczelniach. Szczególną uwagę zwrócono
na europejskie uwarunkowania ich funkcjonowania, priorytetowe kierunki w zarządzaniu
oraz rodzaje strategii marketingowych w szkołach wyższych. Omówiono także
wybrane etapy procesu projektowania strategii marketingowej w szkole wyższej,
ważne w tworzeniu misji współczesnej uczelni oraz jej pozycjonowaniu.
Zaprezentowano obszary zastosowania i zwrócono uwagę na rolę badań
marketingowych w tym procesie.
W rozdziale trzecim - Kształtowanie instytutów zarządzania
korporacyjnego modelu gospodarki - analizie poddano współczesne tendencje
kształtowania instytutów zarządzania w modelu korporacyjnym gospodarki.
Sprzyjają one procesom korporatyzacji współczesnej gospodarki oraz zwiększeniu
ich roli w rozwoju ekonomicznym. Scharakteryzowano instytuty zarządzania,
korporacyjne reguły i normy, ograniczenia instytucjonalne, powstające w
istniejących korporacyjnych modelach specyfikacji prawa własności
akcjonariuszy, a także oportunizm menedżerów zatrudnionych w korporacji.
W rozdziale czwartym - Preferencje konsumentów i ich
znaczenie w koncepcji marketingu ekologicznego - wykazano, że znajomość
preferencji i zachowań konsumenta jest niezbędnym warunkiem powodzenia
działalności przedsiębiorstwa. Marketingowe
badanie preferencji nabywców przeprowadza się w celu
poznania systemu subiektywnych i obiektywnych ocen odzwierciedlających napięcie
motywacyjne, potrzeby i upodobania, na podstawie których konsument dokonuje
wyboru. Konieczne jest również opracowanie wiarygodnych i przekonujących
koncepcji oraz strategii marketingowych.
Rozdział piąty - Ryzyko w działalności inwestycyjnej
gospodarstw rolniczych -dowodzi, że ryzyko będące integralnym elementem
działalności inwestycyjnej w rolnictwie ma specyficzny charakter, ze względu na
niską opłacalność produkcji rolniczej i duże uzależnienie od warunków
środowiska przyrodniczego. Działania rolnika w zakresie zarządzania ryzykiem
inwestycyjnym należą do podstawowych zadań związanych z działalnością
inwestycyjną. Proces zarządzania ryzykiem opiera się na czterofazowym modelu
uwzględniającym: identyfikację ryzyka, kwantyfikację ryzyka, reakcję na ryzyko,
opracowanie planu zarządzania ryzykiem oraz kontrolę jego realizacji.
Rozdział szósty monografii to Współczesne problemy
zarządzania jakością w przedsiębiorstwach przemysłowych. Autor potwierdza, że
stosowanie odpowiednich systemów zarządzania jakością w istotny sposób wpływa
na funkcjonowanie przedsiębiorstw przemysłowych, na ich istnienie na rynku oraz
rozwój. Najczęściej stosowane systemy to: zarządzanie jakością oparte na
normach ISO serii 9000, kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) oraz
zintegrowane systemy zarządzania. Obecnie część przedsiębiorstw zaczyna
stosować metodę Six Sigma, a przyszłość zarządzania stanowi organizacja
inteligentna, czyli organizacja oparta na wiedzy.
Celem publikacji jest dostarczenie merytorycznych i
warsztatowych inspiracji wszystkim, którzy ich poszukują: studentom kierunków
ekonomicznych i menedżerskich, wykładowcom zarządzania, konsultantom,
szkoleniowcom oraz Czytelnikom pragnącym poszerzyć swoje kwalifikacje z zakresu
zarządzania.