W „Państwie” Platona czytamy, że: „Konieczność prowadzenia wojen stwarza potrzebę zorganizowania zespołu ludzi, którzy zajmowaliby się tylko sprawami wojennymi. To odpowiednio uzbrojeni i wyszkoleni wojownicy. Owa specjalna organizacja – wojsko – miała służyć do obrony przed napaścią oraz poszerzania terytorium państwa. Wojsko według dojrzałego Platona miało być nieodzownym elementem państwa. W rzeczywistości siły zbrojne są instytucją tak starą jak państwo. I choć w historii ich role, znaczenie i charakter ewoluowały, to były one stale obecne, tak jak stale obecnie były konflikty zbrojne i wojny. Zawsze pozostawały instrumentem polityki. Używano tego instrumentu z różną intensywnością, pośrednio lub bezpośrednio – rzadko go odrzucano”.
Człowiek od najdawniejszych czasów doskonale wiedział, że jego byt i poczucie bezpieczeństwa zależą w dużej mierze od niego samego, jego zapobiegliwości. Nie tylko przygotował odpowiednie narzędzia do obrony (uzbrojenie, broń), ale także szukał ludzi, którzy umieliby się nimi posługiwać. Ludność (rody, plemienia, narody), przystępując do działań zbrojnych (bitew, wojen), doskonaliła jednocześnie ogólne i powtarzalne sposoby skutecznego postępowania podczas przygotowania walk i ich prowadzenia. W pierwszych bitwach najważniejsza była intuicja dowódców oraz ich doświadczenie, a także wskazówki „doradców”, którzy byli starsi rodu czy plemienia.
Analizując literaturę o dziejach wojskowości, można znaleźć wiele przykładów, które świadczą o tym, że w antyku dowódcy stosowali już w bitwach manewr, zaskoczenie czy ześrodkowanie sił w oznaczonym miejscu i czasie, aby uzyskać przewagę nad siłami przeciwnika.
Spis treści
ROZDZIAŁ 1
ZARYS HISTORII SZKOLNICTWA WOJSKOWEGO W POLSCE OD XVII W. DO ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI
ROZDZIAŁ 2
SZKOLNICTWO WOJSKOWE W POLSCE OKRESU MIĘDZYWOJENNEGO
-
Wojska lądowe i lotnictwo
-
Marynarka wojenna
ROZDZIAŁ 3
KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE KADRY ZAWODOWEJ WOJSKA POLSKIEGO NA OBCZYŹNIE W LATACH 1939 – 1945
-
Wojska lądowe i lotnictwo we Francji, Wielkiej Brytanii, Związku Radzieckim i na Bliskim Wschodzie
-
Francja – wojska lądowe i lotnictwo
-
Wielka Brytania - wojska lądowe i lotnictwo
-
Związek Radziecki - wojska lądowe i lotnictwo
-
Bliski Wschód - wojska lądowe i lotnictwo
-
Marynarka wojenna w Wielkiej Brytanii
ROZDZIAŁ 4
PROCES KSZTAŁCENIA KADRY MARYNARKI WOJENNEJ OD ZAKOŃCZENIA WOJNY ŚWIATOWEJ DO TRANSFORMACJI USTROJOWEJ
-
Wojska lądowe i lotnictwo
-
Marynarka wojenna
-
Kształcenie kadr oficerskich w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej, Wyższej Szkole Marynarki Wojennej i Akademii Marynarki Wojennej
-
Formy dokształcania i uzupełniania kwalifikacji kadry oficerskiej MW
-
Szkolenie oficerów rezerwy - specjalistów morskich
-
Kształcenie chorążych w Szkole Chorążych Marynarki Wojennej
-
Kształcenie podoficerów zawodowych i nadterminowych
PODSUMOWANIE
BIBLIOGRAFIA
SPIS RYSUNKÓW
SPIS TABEL
FOTOGRAFIE