Problemy
konkurencyjności i osiągania przewagi konkurencyjnej są stałą
troską menedżerów i świadomych załóg pracowniczych pragnących
utrzymać swoje miejsca pracy. Konkurencyjność jest istotną cechą
wolnego rynku, którego efektywność funkcjonowania jest tym wyższa
, im aktywniejsza jest konkurencja i im lepsze warunki jej
realizacji. Bardzo obszerna literatura z tego zakresu omawia ogólnie
i w szczegółach różnorodne systemy, metody, narzędzia i
podejścia stwarzające szanse uzyskania przewagi konkurencyjnej.
Jednakże praktyczne wykorzystanie tych wytycznych w znacznym
zakresie zależy od umiejętności i kompetencji naczelnego
kierownictwa, załogi, kultury organizacyjnej, umiejętności
korzystania z dostępnej wiedzy i generowania własnej, potrzebnej
dla rozwiązania nowych problemów i in. Jeszcze nie tak dawno o
powodzeniu w konkurencji decydowało posiadanie potrzebnych surowców
lub dostęp do nich, posiadanie dobrej technologii i kapitału.
Obecnie ważnym zagadnieniem w konkurencji stały się: potencjał
wiedzy i umiejętności, infrastruktura techniczno-organizacyjna oraz
strategia i kultura organizacji, jak również zewnętrzne przepisy
prawne, warunki ekonomiczne i dostępność nowoczesnych technologii
i in.
Niniejszym
monografia jest przeznaczona dla studentów kierunku „zarządzanie
i inżynieria produkcji: i innych kierunków, na który są omawiane
zagadnienia konkurencyjności organizacji, oraz dla kadr
zarządzających organizacjami produkcjami i usługowymi w celu
diagnozowania, analizy i doskonalenia różnorodnych aspektów
działalności organizacyjno-technicznej. W książce omówiono
wybrane aspekty działalności techniczno-organizacyjne
konkurencyjności, z którymi pracownicy stykają się w codziennej
działalności operatywnej. Przedstawione w monografii metody mają
na celu ułatwienie opracowania wewnętrznych systemów ocen,
uwzględniających specyfikę organizacji, w celu wyznaczania potrzeb
i priorytetów doskonalenia poszczególnych aspektów działań.
Spis
treści
Indeks
skrótów i oznaczeń
1.
Konkurencyjność i jej uwarunkowania1.1.
Istota konkurencji i konkurencyjności1.2.
Wybrane czynniki sprzyjające budowaniu przewagi konkurencyjnej1.3.
Konkurencyjność a zrównoważony rozwój1.4.
EMAS – droga ekorozwojuLiteratura
2.
Konkurencyjność wyrobów i jej ocena2.1.
Konstytuowanie konkurencyjności wyrobu2.2.
Uruchamianie produkcji nowego wyrobu2.3.
System wytwarzania wyrobów jego wpływ na konkurencyjność
organizacji2.4.
Przybliżona metoda oceny konkurencyjności wyrobów materialnychLiteratura
3.
Procesy i ich znaczenie dla organizacji3.1.
Identyfikacja procesów3.2.
Zarządzanie procesami3.3.
Dokumentowanie i auditowanie procesów3.4.
Ocena przydatności i jakości procesów realizowanych w organizacjiLiteratura
4.
Doskonalenie konkurencyjności z pomocą standardów zarządzania4.1.
Geneza i znaczenie standardowych systemów zarządzania4.2.
Podobieństwo i elementy wspólne standardowych systemów zarządzania4.3.
Ogólne zasady sterowania i zarządzania w systemach standardowych4.4
Ocena konkurencyjności standardowych systemów zarządzaniaLiteratura
5.
Znaczenie działalności normalizacyjnej w polepszeniu
konkurencyjności i organizacji5.1.
Normalizacja w działalności inżynierskiej5.2.
Zasady i cele normalizacji i ich wpływ na działalność organizacji5.3.
Znaczenie norm w procesach potwierdzania zgodności5.4.
Ocena przydatności dla organizacji i jej działalnościLiteratura
6.
Technologiczne uwarunkowania konkurencyjności6.1.
Technologia w działalności przedsiębiorstwa6.2.
Opracowanie i przygotowanie nowej technologii6.3.
Wdrażanie i transfery nowych technologii6.4.
Ocena poziomu konkurencyjności stosowanej technologiiLiteratura
7.
Konkurencyjność systemu maszyn technologicznych (SMT)7.1.
Znaczenie i zadania SMT7.2.
Podstawowe wymagania dotyczące formowania SMT7.3.
Obsługa i nadzór prewencyjny SMT7.4.
Uproszczony sposób oceny przydatności konkurencyjnej SMTLiteratura
8.
Innowacji i ich znaczenie dla konkurencyjności8.1.
Strategiczne znaczenie innowacyjności8.2.
Podstawy działań innowacyjnych8.3.
Ogólna samoocena potencjału innowacyjnego i jego zmian w czasie8.4.
Ocena przydatność konkurencyjnej innowacji w organizacjiLiteratura
9.
Problemy doskonalenia konkurencyjność9.1.
Pozycjonowanie konkurencyjności organizacji9.2.
Wybrane przyczyny kryzysów wewnętrznych9.3.
Wytyczne wyznaczania wskaźników scalonych9.4.
Usprawnianie funkcjonowania organizacjiLiteratura