daną logiczną o wartości prawda, a FALSE reprezentuje daną logiczną o wartości fałsz.
Separatorami nazywamy komentarze, odstępy (czyli spacje) i przejścia do nowego wiersza.
Komentarzem nazywamy ciąg znaków zawarty między nawiasami klamrowymi lub dwuznakami w postaci nawiasu okrągłego i gwiazdki. Komentarze nie wpływają na przebieg obliczeń i mają na celu zwiększenie czytelności programu i ułatwienie zrozumienia jego treści. Komentarz można umieścić w dowolnym miejscu programu.
Przykład
{ komentarz } (* komentarz *) Komentarze mogą być zagnieżdżone
{ komentarz1 (* komentarz2 *) }
Odstępami nazywamy ciągi znaków składające się wyłącznie ze spacji.
1.2. Stałe
Stała jest to konkretna, niezmienna wartość, którą posługujemy się używając jej symbolicznej nazwy. Nazwa stałej jest identyfikatorem. Deklaracja stałej następuje po słowie kluczowym CONST. Deklaracja stałej zawiera identyfikator stałej, znak równości (_ ), odpowiedni literal i średnik
Przykład
CONST
StałaCa = 142; Stała całkowita
StałaRz = 25.34; Stała rzeczywista
StałaLa = `adam'; Stała łańcuchowa
StałaZn = `A'; Stała znakowa
StałaLo = true; Stała logiczna
1.3. Zmienne
Zmienną posługujemy się używając jej symbolicznej nazwy. Nazwa zmiennej jest identyfikatorem. Wartość zmiennej może ulegać zmianie w trakcie realizacji programu. Każdą zmienną należy w programie zadeklarować. Deklaracja zmiennej zawiera identyfikator zmiennej, znak dwukropka (:), typ zmiennej i średnik (;). Typ zmiennej definiuje wartości jakie może przyjmować zmienna. Zmienne mogą być zmiennymi inicjowanymi. Zmienna jest zmienną inicjowaną jeżeli w deklaracji
Fragment rozdziału pierwszego
Spis treści:1. PODSTAWOWE POJĘCIA TURBO PASCALA1.1. Struktura programu
1.2. Stałe
1.3. Zmienne
1.3.1. Typy proste
1.3.1.1. Typ standardowy całkowity
1.3.1.2. Typ standardowy logiczny
1.3.1.3. Typ standardowy znakowy
1.3.1.4. Typ standardowy rzeczywisty
1.3.1.5. Typ standardowy łańcuchowy
1.4. Wyrażenia
1.4.1. Operatory arytmetyczne
1.4.2. Operatory relacyjne
1.4.3. Operatory logiczne
2. INSTRUKCJE TURBO PASCALA2.1. Instrukcje przypisania
2.2. Instrukcje wejścia/wyjścia
2.3. Instrukcja grupująca
2.4. Instrukcja warunkowa IF
2.5. Instrukcja wyboru CASE
2.6. Instrukcja REPEAT ... UNTIL
2.7. Instrukcja dopóki WHILE
2.8. Instrukcja FOR
2.9. Elementarne przykłady programów
3. PROCEDURY I FUNKCJE3.1. Procedury
3.2. Funkcje
3.3. Deklaracje globalne i lokalne
3.4. Elementarne przykłady programów
4. TYP TABLICOWY4.1. Tablica jednowymiarowa
4.1.1. Elementarne przykłady programów liniowych
4.1.2. Elementarne przykłady programów strukturalnych
4.2. Tablica dwuwymiarowa
4.2.1. Elementarne przykłady programów liniowych
4.2.2. Elementarne przykłady programów strukturalnych
4.3. Sortowanie tablic
5. TYP WYLICZENIOWY, OKROJONY I ZBIOROWY5.1. Typ wyliczeniowy
5.2. Typ okrojony
5.3. Typ zbiorowy
6. TYP REKORDOWY6.1. Elementarne przykłady programów
7. TYP PLIKOWY7.1. Plik elementowy
7.2. Plik tekstowy
7.3. Procedury operujące na plikach
7.4. Funkcje operujące na plikach
7.5. Elementarne przykłady programów
8. WYBRANE PROCEDURY I FUNKCJE STANDARDOWE
9. EDYCJA I URUCHAMIANIE PROSTYCH PROGRAMÓW
10. WYBRANE METODY ANALIZY UKŁADÓW DYNAMICZNYCH10.1. Całkowanie układu równań różniczkowych zwyczajnych
10.2 Elementy analizy procesów w dziedzinie czasu
10.3. Analiza widmowa przebiegów czasowych
1.3.1. Transformata Fouriera
1.3.2. Odwrotna transformata Fouriera
10.4. Analiza układu dynamicznego w dziedzinie częstotliwości
DODATEKA. Podstawowe pojęcia informatyki
B. Schematy blokowe
C. Rys historyczny informatyki
D: Zestawienie niektórych kodów
LITERATURA