Księgarnia Techniczna

serdecznie zaprasza specjalistów po

książki techniczne

a także studentów - oferujemy

podręczniki akademickie

Sprzedajemy książki jako księgarnia wysyłkowa oraz w tradycyjnej księgarni.
Księgarnia Techniczna | Podręczniki akademickie | Książki techniczne
Katalog » PSYCHOLOGIA
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Informacje
Wydawnictwo
Wybierz kategorię
Towar dnia
Angielski Telephoning. Poziom: podstawowy i średnio zaawansowany
25,00 zł
Informacje o produkcie:
Kliknij aby zobaczyć zdjęcie w oryginalnej wielkości
Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym Między partykularyzmem a uniwersalizmem
Dostępność: brak - zapytaj
Autor
Specyfikacja książki
Ilość stron
230
Okładka
miękka
Format
B5
Rok wydania
2011
Język
polski
  Cena:

przechowalnia

31,00 zł

Społeczno-kulturowy charakter dynamicznych przemian rzeczywistości „kruchej teraźniejszości" (A. Melucci), utożsamianej z fragmentaryzacją, wieloznacznością, natychmiastowością, niepewnością, ryzykiem i permanentną zmianą, aktualizuje problem dynamiki zmiany natury złożonego fenomenu tożsamości oraz implikuje zmiany w tożsamościowych aspektach życia jednostkowego i społecznego.
Permanentny charakter złożonej zmiany społecznej można próbować opisać, rozpoznać, zrozumieć i systematycznie wyjaśniać poprzez jakość konstruowanych możliwych (a nie powinnościowych) tożsamości i zawsze w trakcie krystalizowania się ich. Globalizacja utożsamiana z „wielością światów" (Z. Bauman), jak ujmuje B. Misztal, „zmieniła naturę tożsamości, obnażyła ją i wyłuskała z kontekstu roli społecznej, uwolniła od roli determinującego wpływu i odarła z pewności, jaka się wiązała z konstruowaniem tożsamości w warunkach społeczeństwa przemysłowego". Tożsamość ma charakter twórczy, a w warunkach „płynnej nowoczesności" (Z. Bauman) staje się elastycznym i otwartym procesem poszukiwania identyfikacji. Identyfikacja „realizuje się przez dyskurs, a tożsamości, jakie kształtują się w ten sposób, nie miałyby miejsca, gdyby nie ów dyskurs" właśnie.
Tożsamość jako kategoria „chwytająca zarówno aspekt podobieństwa, jak i różnicy okazuje się trafiać w sedno toczącego się współcześnie teoretycznego dyskursu" nad tym, co globalne (uniwersalne) i lokalne (partykularne), albowiem „po raz pierwszy w historii ludzkości tożsamość i społeczeństwo połączone zostały w globalnej przestrzeni". W tym sensie dialektyka unifikacji i dywersyfikacji, właściwa dla kulturowej pluralizacji, wskazuje, iż są to procesy komplementarne, wzajemnie na siebie oddziałujące i kluczowe dla współczesnej fazy „unifikacji partykularyzmów i partykularyzacji uniwersalizmów" (R. Robertson). Jakość globalnej ekumeny kulturowej ujawnia się w binarnym układzie skrajności: dekontekstualizacją i rekontekstualizacją (oderwanie od kontekstu a poszukiwanie nowej jakości kontekstualnej), dekompozycją a rekompozycją (zdekom-ponowanie struktury kulturowej a tworzenie się nowych konstelacji kulturowych z wyabstrahowanych fragmentów rzeczywistości kulturowych), deterytorializacją
a reterytorializacją (oderwanie od lokalnego kontekstu treści i formy kulturowej a poszukiwanie „zadomowienia" w innej kulturze), transkulturacją a internalizacją (kultura jako zespół zjawisk wzajemnie powiązanych, uwarunkowanych i oddziałujących ulega hybrydalnym przemieszczeniom się treści i form kulturowych a pragnieniem jej zinternalizowania przez jednostkę, która przetwarza zastany materiał kulturowy, nadaje mu sens, swoiste indywidualne znaczenie i wyraża w zachowaniu). Jednakże „kalejdoskop" płynnej nowoczesności (Z. Bauman) może również implikować uleganie tendencjom niezawierającym w sobie potencjału rozwojowego. W świecie zmiennych aksjologii może pojawić się swoista potrzeba zaprzestania poszukiwania, brak zgody na przeżywanie i doświadczanie ambiwalencji oraz trwanie przy nienaruszonej strukturze zintegrowania w ramach tożsamości.
Szerokie spektrum zjawisk obrazujących wielość „kulturowych" narracji współczesności nie pozostaje bez wpływu na jakość humanistycznego dyskursu nad istotą intelektualnej konceptualizacji pedagogiki, której tożsamość kształtuje się w sposób dyskursywny. Wymaga on niekonwencjonalnego namysłu nad rozwojem myśli pedagogicznej i potrzebą generowania „podejść syntetycznych, które wyprowadzą teorie wychowania poza granice i ograniczenia cząstkowych paradygmatów", co akcentuje B. Śliwerski. Prezentowany tom to również zaproszenie do dyskursu nad jakością edukacji i przyczynek do zrozumienia istoty transformacji odbywającej się na przestrzeni edukacyjnej. W analizach wielu autorów można uchwycić jakościowe zróżnicowanie podejść do ujęcia problematyki tożsamości jako dyskursywnej praktyki odwołującej się do zagadnień podmiotowości, indywidualizmu, dialogu z „innością", orientacji temporalnej, sukcesu życiowego, społecznych konstrukcji tożsamości.
W celu zobrazowania dyskursywnego charakteru tożsamości w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym oddaję niniejszą książkę w ręce otwartych na humanistyczny dialog Czytelników. Wyrażam nadzieję, iż podjęte przez Autorów artykułów narracje tworzące „formację dyskursywną" (M. Foucault) łączą w sobie implikacje interdyscyplinarnego dialogu nad jakością zmiany społecznej oraz stanowią zaproszenie do dalszych interpretacji fenomenu tożsamości w kulturze „zagęszczonej semiotyczności" (L. Witkowski).


Spis treści

Agnieszka CYBAL-MICHALSKA
Wprowadzenie    
Bogusław ŚLIWERSKI
Odnajdywanie tożsamości pedagogiki w ponowoczesnym świecie i nauce      
Aleksander ZANDECKI
Demokratyczne zasady edukacji w realiach polskich -perspektywa dwóch dekad (1990-2010)       
Andrzej ĆWIKLIŃSKI
Demokracja podstawowym warunkiem przemian edukacyjnych w globalnym świecie       
Agnieszka CYBAL-MICHALSKA
Konsumpcjonizm jako główna oś narracji współczesnego społeczeństwa    
Zbyszko MELOSIK
Słoneczne (pozakulturowe) wakacje - tożsamość typu „all inclusive"    
Piotr PETRYKOWSKI
Tożsamość kulturowa a przestrzenie, miejsca, symbole     
Agnieszka CYBAL-MICHALSKA
„Indywidualizm etyczny" jako wzorzec orientacji normatywnej jednostek we współczesnym świecie     
Iwona CHRZANOWSKA
Osoba niepełnosprawna w przestrzeni społecznej    
Mirosław KOWALSKI, Daniel FALCMAN
Między podmiotowością a tożsamością (analiza rekonstrukcyjna oraz prezentacja wybranych pól aplikacji propozycji Ch. Taylora)    
Bogusław ŚLIWERSKI
Inność w uwięzieniu      
Eva ZAMOJSKA
Konstruowanie treści kształcenia w ponowoczesnym świecie    
Magdalena PIORUNEK
Młodzież wobec przyszłości w globalnym świecie. Selektywne wyniki badań komparatywnych młodzieży polskiej, niemieckiej i rosyjskiej      
Identity in the educational and socio-cultural context. Between particulańsm and universalism (Summary)      
Galeria
Opinia o książce
Ocena
Inni klienci kupujący ten produkt zakupili również
Ćwikliński Andrzej
Zagadnienia podjęte przez autora mają wyjątkowy walor poznawczy w dziedzinie pedagogiki, zarówno w wymiarze doświadczeń polskich, jak i w wymiarze wspólnotowym, europejskim. Autor ma świadomość, że edukacja nowoczesna służy nie tylko przystosowaniu uczniów do nowych sytuacji społecznych, lecz także do twórczego działania w nowych sytuacjach, celnie więc pyta: "na ile przeobrażenia w sferze oświaty, a szczególnie podejmowane działania reformatorskie, przystają do zmian o charakterze globalnym, zw
Czapka Elżbieta
Przełom wieków wydaje się czasem zmierzchu ustalonego porządku monoideologicznego. Nie istnieje już całościowy, skategoryzowany, jednoznaczny, budzący zaufanie, obraz świata1. Jesteśmy świadkami przejścia od świata ?poszatkowanego", uporządkowanego, do rzeczywistości wieloznacznej, niepewnej, różnorodnej, w której fundamentalną zasadą staje się przeżywanie ambiwalencji, albowiem współczesność to heterogeniczność, nieokreśloność, przypadkowość i chaos. Przeżywamy - jak ujmuje to J. Baudrillard -
Stańczyk Lech Tomasz
Od wielu lat zagadnienie pełnego i harmonijnego rozwoju potencjału osób zdolnych i uzdolnionych, a dzieci i młodzieży w szczególności, cieszy się w Polsce sporym zainteresowaniem. Kumulacja zainteresowań wieloaspektową problematyką zdolności przypadała na lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte XX w.
Kędzierska Hanna
Książka dokumentuje dyskurs poświęcony wybranym strategiom jakościowym w badaniach pedagogicznych. Powadzony jest on zarówno przez doświadczonych badaczy, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sztuką gromadzenia i interpretacji badań jakościowych. Tom zawiera zarówno teksty podejmujące pytania o sens i status badań jakościowych w pedagogice, prezentujące warsztat badawczy i fragmenty analizy danych jakościowych.
Zapytaj o szczegóły
Imię i nazwisko:
E-mail:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Przechowalnia
Brak produktów w przechowalni
Bezpieczeństwo danych - SSL

Księgarnie ochrania
certyfikat SSL

Zabezpiecza IQ.PL

Opinie klientów

Sklep ksiegarnia.edu.pl - opinie klientów

Najczęściej oglądane
44175410


Księgarnia Techniczna zamieszcza w ofercie głównie podręczniki akademickie oraz książki techniczne przede wszystkim z dziedzin takich jak mechanika techniczna, podstawy konstrukcji, technologia gastronomiczna. Główne wydawnictwa w ofercie to Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Świętokrzyska oraz POLSL.
Wszelkie sugestie odnośnie zapotrzebowania na określone książki techniczne i podręczniki akademickie prosimy zgłaszać poprzez email podany w zakładce Kontakt


Księgarnia Techniczna - XML Sitemap


Aktualna Data: 2018-02-25 22:42
© Księgarnia Techniczna. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.