Księgarnia Techniczna

serdecznie zaprasza specjalistów po

książki techniczne

a także studentów - oferujemy

podręczniki akademickie

Sprzedajemy książki jako księgarnia wysyłkowa oraz w tradycyjnej księgarni
AGNES Agnieszka Kamińska
Sadowa 4, 59-550 Wojcieszów
tel. kom.: 603 430 340
e-mail: ksiazka@ksiazka.edu.pl
Księgarnia Techniczna
Księgarnia Techniczna | Podręczniki akademickie | Książki techniczne
Księgarnia Techniczna | Podręczniki akademickie| Książki techniczne (0)
Katalog » MECHANIKA
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Informacje o produkcie:
Kliknij aby zobaczyć zdjęcie w oryginalnej wielkości
Okrętowe śruby nastawne Konstrukcja i sterowanie
Dostępność: jest w magazynie sklepu
Dostępna ilość: 1
Autor
Specyfikacja książki
Ilość stron
193
Okładka
miękka
Format
B5
Rok wydania
2011
Język
polski
ISBN/ISSN
978-83-7348-393-4
  Cena:

Ilość

przechowalnia

38,00 zł

Śruby nastawne to rodzaj okrętowych pędników śrubowych, w których istnieje możliwość zmian skoku skrzydeł, czyli zmiany położenia każdego skrzydła względem jego osi obrotu.

Pomysł śruby nastawnej zrodził się niemal równocześnie z wynalazkiem samej śruby i sięga ery żaglowców, gdy zaczęto na nich stosować śruby napędzane maszyną parową dla umożliwienia pływania przy bezwietrznej pogodzie oraz dla polepszenia manewrowości.

Zasadniczym celem zastosowania śruby nastawnej było wówczas umożliwienie ustawienia skrzydeł w płaszczyźnie osi pędnika, czyli w tak zwaną „chorągiewkę”, co pozwalało zminimalizować opór śruby podczas pływania pod żaglami.

W przypadku śruby o nienastawnym (stałym) skoku, przy pływaniu statkiem tylko pod żaglami, konieczne było czasochłonne i uciążliwe podnoszenie lub wysprzęglanie śruby. Zastosowanie śrub nastawnych pozwalało uniknąć tych niedogodności. Doceniano również to, że śruby o zmiennym skoku umożliwiają realizowanie biegu wstecznego bez konieczności nawracania silnika napędowego. Wymienione zalety stanowiły najbardziej zasadnicze motywy zastosowania tych urządzeń, jednak już wtedy zdawano sobie sprawę z istnienia wpływu warunków eksploatacyjnych na osiągi uzyskiwane przez śrubę. Rozumiano także korzyści płynące z zastosowania pędnika, w którym skok skrzydeł mógł być dostosowany do zmieniających się warunków żeglowania.

Pierwsze rozwiązanie konstrukcyjne śruby o skoku nastawnym, opatentowane w 1816 roku przez Johna Millingtona, dotyczyło pędnika dwu skrzydłowego podobnego do wiatraka. Każde skrzydło pędnika miało możliwość obrotu wokół osi o kąt 45˚ w obu kierunkach. Wynalazek ten nie został jednak zrealizowany.

Następne rozwiązanie śruby nastawnej, opatentowane w 1844 r. przez Anglika Bennetta Woodcrofta, zostało zrealizowane. Śruba, według tego rozwiązania, miała cztery skrzydła, obracane jednocześnie przez połączoną przegubowo z ramionami tych skrzydeł przesuwaną tuleję, umieszczoną na zewnątrz wału napędowego. W przedniej części tulei znajdował się kanał obwodowy, z którym współpracował kamień ślizgowy osadzony na końcu jednego ramienia dźwigni dwuramiennej. Drugie ramie tej dźwigni połączone było z pionowo biegnącym cięgnem. Zmianę skoku śruby realizowano przez przesuwanie w górę lub dół tego cięgna. Biorąc pod uwagę możliwości ówczesnej technologii materiałowej, mechanizm taki, pracujący w wodzie morskiej, mógł by być przyczyną kłopotliwych awarii.

 

Spis treści

Wykaz ważniejszych oznaczeń

  1. Wstęp

  2. Cechy charakterystyczne śrub nastawnych

    1. Charakterystyki hydrodynamiczne śrub okrętowych

    2. Wykorzystanie pełnej mocy silnika

    3. Uciąg

    4. Manewrowość

    5. Współpraca z różnymi układami napędowymi

    6. Praca turbinowa śruby

    7. Nagłe zatrzymanie statku

    8. Praca ze stałą prędkością obrotową

    9. Automatyzacja sterowania układu napędowego

    10. Sprawność śruby

    11. Koszty inwestycyjne i eksploatacyjne

    12. Możliwe zastosowania

  3. Konstrukcja śrub nastawnych

    1. Ogólny podział rozwiązań konstrukcyjnych

    2. Łożyskowanie skrzydeł

    3. Mocowanie skrzydeł

    4. Uszczelnianie skrzydeł

    5. Mechanizmy obrotu skrzydeł

    6. Zespół siłowy

  4. Wprowadzenie oleju do obracającego się wału

    1. Analiza stosowanych metod

    2. Badania eksperymentalne

    3. Prace teoretyczne

    4. Wytyczne dla projektantów uszczelnień

  5. Układ sterowania

    1. Podstawowe informacje

    2. Układy z siłownikiem hydraulicznym oraz pompą i rozrządem suwakowym w układzie stacjonarnym

    3. Układy z siłownikiem hydraulicznym w układzie obrotowym

    4. Układy z siłownikiem i rozrządem suwakowym w układzie obrotowym

    5. Układy z siłownikiem hydraulicznym oraz pompą i rozrządem suwakowym w układzie obrotowym

    6. Układy z przekładnią mechaniczną

  6. Podstawowe obliczenia mechanizmów śruby nastawnej

    1. Obliczenia sił i momentów na skrzydłach śruby

    2. Obliczenia mechanizmu obrotu skrzydeł

    3. Obliczenie połączenia stopy skrzydła z tarczą korbową

    4. Obliczenia kołnierza piasty w łożysku skrzydła

    5. Obliczenia tarczy korbowej

    6. Obliczenie czopu korbowego

    7. Wyznaczanie średnic wałów

    8. Obliczanie połączenia śruby z wałem śrubowym

    9. Obliczenia sprzęgła skurczowego wału śrubowego z pośrednim

    10. Wyznaczanie podstawowych parametrów zespołu zasilania hydraulicznego

Galeria
Opinia o książce
Ocena
Inni klienci kupujący ten produkt zakupili również
Bródka Jan, Cwalina Waldemar
W teorii konstrukcji budowlanych oraz podczas praktycznego ich projektowania przyjmowano dotychczas skrajne warunki wzajemnego łączenia elementów, prowadzące do obliczeniowego traktowania węzłów i podpór jako całkowicie sztywnych lub całkowicie podatnych, a więc utwierdzonych lub przegubowych. W związku z takimi granicznymi cechami węzłów narzucano im konstrukcyjne rozwiązania, pozwalające jak najwierniej dostosować ich rzeczywiste zachowanie się do teoretycznego modelu. Aby pręty można było obl
Bródka Jan, Kozłowski Aleksander
W analizie i projektowaniu konstrukcji stalowych przyjmuje się dotychczas zgodnie z założeniami mechaniki budowli węzły doskonale sztywne tub doskonale przegubowe. Od dawna było wiadome, że te ekstremalne sytuacje w rzeczywistych konstrukcjach stalowych na ogół nie występują. W połączeniach ram inżynier dążył do projektowania węzła sztywnego, wprowadzając elementy o grubych ściankach i liczne usztywnienia. W budownictwie nie stosowano przegubów, lecz połączenia niby-przegubowe w układach szkiele
Stańczyk Lech Tomasz, Łomako Dmitrij
GRAPHER jest łatwy w obsłudze dzięki przejrzystej budowie i wykorzystaniu okien dialogowych dla ukształtowania poszczególnych elementów grafiki inżynierskiej. Pozwala nawet początkującemu użytkownikowi opracować dość skomplikowany wykres.
Michalski Jan P.
W podręczniku przedstawiono genezę i ewolucję wiedzy o bezpieczeństwie techniczno-prawnym okrętu i o instytucjach zajmujących się tym aspektem okrętownictwa i żeglugi – w kontekście uwarunkowań społecznych, ekonomicznych, technicznych, prawnych, administracyjnych i klasyfikacyjnych.
Zapytaj o szczegóły
Imię i nazwisko:
E-mail:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
Na skróty...
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Przechowalnia
Brak produktów w przechowalni
Bezpieczeństwo danych - SSL

Księgarnie ochrania
certyfikat SSL

Zabezpiecza IQ.PL

Opinie klientów

Sklep ksiegarnia.edu.pl - opinie klientów

Najczęściej oglądane


Księgarnia Techniczna zamieszcza w ofercie głównie podręczniki akademickie oraz książki techniczne przede wszystkim z dziedzin takich jak mechanika techniczna, podstawy konstrukcji, technologia gastronomiczna. Główne wydawnictwa w ofercie to Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Politechnika Świętokrzyska oraz POLSL.
Wszelkie sugestie odnośnie zapotrzebowania na określone książki techniczne i podręczniki akademickie prosimy zgłaszać poprzez email podany w zakładce Kontakt


Księgarnia Techniczna - XML Sitemap


Aktualna Data: 2018-09-19 19:28
© Księgarnia Techniczna. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.